Ålgryte
13-09-2014, 18:52
Jag har en mus som bor i min trädgård!! Den kom fram ur snåret med Praktlysing när jag klippte gräset idag!
Vad gör den för skada?
Vildkatterna har inte synts till sedan jag skaffade Rådjursvakten och nu saknar jag dem.... Ska jag sätta ut en fälla eller lägga gift i buskarna?
Huggorm
13-09-2014, 20:23
Den kan äta upp allt möjligt, exempelvis gnaga barken från dina buskar. Men de finns överallt i naturen så även om man dödar en så kommer det snart tio nya.
Gossen Ruda
13-09-2014, 20:34
Skilj på möss och sork. Möss gör inte så mycket skada, äter möjligen lite frön. Sork däremot...
kerstin z5-6
13-09-2014, 22:47
Möss är harmlösa äter perenn frö, sork tar rötter på vad som helst.. låt musen vara .
Hej
Sork tycker om leva ute på trädgård, och göra tunnel under rötter, så de äter rötter- frö- frukt- löv- kvistar- och bark
Men mus tycker att leva ofta inne, och hans hus bara grop i marken, och de kan äta bara frö och frukt av växter.
H. Bassam
Ålgryte
14-09-2014, 18:37
Tack för svaren! Ni har räddat livet på musen - den får vara kvar i min trädgård! Grannarna är dock inte lika överseende...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.