Full version: Austinrosor
Kajsa
Nu blommar många Austinrosor om, här kommer bilder från dagen.

Golden Celebration, haft den en massa år, en av mina första Austin, fruktig doft

Leander, blir lätt 2 m, fruktig doft

Hyde Hall, 2 m klätterros som blir stor och buskig, saknar doft. Växer på min kyliga framsida, tuff ros.

Pilgrim, stark citrondoft, har den som stamros

Port Sunlight, lite ömtålig haft den några år, växer skyddat, härlig färg, doft.

Crown Princess Margareta, tuff ros som aldrig fryser bort, blir lätt 2 m. God doft

Wild Edric, blir lila/rosa mot hösten. Har 3 st buskar runt om i trädgården, min älsklingsros. Doftar himmelskt, blir en stor buske.

Har många fler bilder av dessa rosor i album/Austinrosor
johanare
Tack för bilderna.Mkt vackra
Ja nu blommar det igen. Har två Harlow Carr i kruka som är översållad av blommor. Måste vara fjärde omgången nu. De är lite mörkare än på sommaren då de blir ljusare vid mer o starkare sol.
Queen of Sweden har precis avslutat fjärde omgången nu. Förra våren snaggade jag dem runt ett par centimeter pga kölden. Nu är de uppe på 1,70m o vill mer. Får ta ner dem en bra bit till våren.

Satte James Galway förra hösten. Typiskt växtsätt med en eller två låååånga skott. En klase som blommar o doftar underbart. Får forma den till våren. Den är nu uppe på 2,20 cirka. Växer som tusan nu när vätan kommer o värmen har bestått. Dock kyla på gång.
johanare
Harlow Carr
Barnen har det rätterna vid sandlådan smile.gif
Alltid frisk. Doften! Blommar ofta o mycket. Tätväxande. Min favorit

[attachment=82054:image.jpg]

James Galway
Underbara blommor. Fin fruktig doft
Typiskt växtsätt för Austin i början med några långa o några korta grenar. De brukar jämna ut sig.

[attachment=82055:image.jpg]

I bakgrunden syns Claire Austin o troligtvis någon Wedgwood Rose
Kajsa
Tack för dom bilderna, jag bara älskar Austinrosorna, skulle jag bott lite varmare hade jag bara haft Austinrosor.
Jo, många får lååånga skott nu på hösten, jag klipper tillbaka dom en del sedan.

Mistress Quickly blommar nu, blir buskig, rufsig blomma ca 1.20, hängt med många år.
johanare
Jag har i stort sett bara Austin. De mår bra i zon 1 även om en del frös ner våren 2013

Storleksangivelserna ska man nog ta med en nypa salt. Queen of Sweden anges som 1.00 meter. Mina är just nu 1.50 rakt över med en del skott på 1,70 med siktet inställt på...ja vem vet. Får nog trimma extra hårt som du är inne på. Framför allt på de långa skotten.

Ska försöka ta lite bättre bilder o lägga ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon