Full version: Efter valet
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 18-09-2014, 21:12) *
Vad är det för intressant och klarsynt med en partsinlaga? Det där kunde nog vem som helst i alliansen skrivit och är inget förvånande. Glöm inte att alliansen var i minoritet förra mandatperioden och att dom då stöddes av SD i 8 av 10 omröstningar. Så utan SD hade inte så många av deras förslag gått igenom men det sopar ni under mattan.

Partsinlagan sätter ord på det som vi i allianser anser . Regeringsbildningen är Löfvens problem,vilken åsna som helst måste väl inse att har man inte en egen majoritet måste man kompromissa eller ge fan i att vara så jävla k-t på att bli statsminister.
det är INTE alliansens problem att fixa löfvens regering. Nu måste faktiskt både löfven och alliansen inse att sd nu är så stora så de inte längre går att bortse ifrån.
Skall man bilda en majoritet så ser jag bara en variant,alliansen + antingen mp eller s.Då slipper man både v och sd. Varför skall fp och c hjälpa löfven att rasera vad 8 år byggt upp?det vore politiskt självmord för dessa partier.
Löfvens variant om samarbete över blockgränsen är ju bara för att splittra alliansen.Han får bilda en regering med mp och be till sin gud att både alliansen och sd den dagen är någon annanstans än i riksdagen då han lägger fram sin budget. Om alliansen skall lägga ner sina röster måste löfven riktigt urvattna sina vallöften och svika mp.
Stötestenen är att alliansen som vallöfte lägger fram sin budget och normalt sett röstar man också på sitt eget förslag.Det är upp till sd att agera.
Hittills har alliansen uppfyllt i stort alla sina givna vallöften dessa två mandatperioder.
Löfven börjar redan innan regeringsbildningen att svika v som trott på samarbetet med löfven.
Hur många av alla de vallöften som s formligen sprutade ur sig innan valet kommer att finnas i deras regeringsprogram? Ulf
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 18-09-2014, 21:53) *
Partsinlagan sätter ord på det som vi i allianser anser . Regeringsbildningen är Löfvens problem,vilken åsna som helst måste väl inse att har man inte en egen majoritet måste man kompromissa eller ge fan i att vara så jävla k-t på att bli statsminister.
det är INTE alliansens problem att fixa löfvens regering. Nu måste faktiskt både löfven och alliansen inse att sd nu är så stora så de inte längre går att bortse ifrån.
Skall man bilda en majoritet så ser jag bara en variant,alliansen + antingen mp eller s.Då slipper man både v och sd. Varför skall fp och c hjälpa löfven att rasera vad 8 år byggt upp?det vore politiskt självmord för dessa partier.
Löfvens variant om samarbete över blockgränsen är ju bara för att splittra alliansen.Han får bilda en regering med mp och be till sin gud att både alliansen och sd den dagen är någon annanstans än i riksdagen då han lägger fram sin budget. Om alliansen skall lägga ner sina röster måste löfven riktigt urvattna sina vallöften och svika mp.
Stötestenen är att alliansen som vallöfte lägger fram sin budget och normalt sett röstar man också på sitt eget förslag.Det är upp till sd att agera.
Hittills har alliansen uppfyllt i stort alla sina givna vallöften dessa två mandatperioder.
Löfven börjar redan innan regeringsbildningen att svika v som trott på samarbetet med löfven.
Hur många av alla de vallöften som s formligen sprutade ur sig innan valet kommer att finnas i deras regeringsprogram? Ulf

Med benägen hjälp av SD ja! Alliansen är ett sjunkande skepp som kommer att få svårt att hålla ihop utan både Reinfeldt och Borg så ska bli intressant att se hur länge det dröjer innan de inser det. Alternativet är ju nyval som isåfall bara gynnar SD.
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 18-09-2014, 22:11) *
Med benägen hjälp av SD ja! Alliansen är ett sjunkande skepp som kommer att få svårt att hålla ihop utan både Reinfeldt och Borg så ska bli intressant att se hur länge det dröjer innan de inser det. Alternativet är ju nyval som isåfall bara gynnar SD.
Alliansen har lovat lägga fram en skuggbudget i höst så alliansen är inte upplöst.
Man har även på gemensam pressträff sagt att efter budgeten kommer var och en av partierna föra sin egen oppositionspolitik med målet att bygga upp partierna. Därefter kommer man inför valet 2018 att åter igen gå ihop och gå till val som alliansen. Att reinfelt och borg inte längre är med är förstås en förlust men det finns fler kompetenta moderater och Reinfeldt har nog tänkt på det,observera att han är kvar tills våren och deras stämma.Nu ligger han lågt i regeringsbildningen,förståeligt då han liksom de flesta inser att detta är oerhört svårt utan att på något sätt involvera sd.Misstaget han gjorde var att redan på valnatten avisera sin avgång som partiledare.
Utgången på löfvens uppdrag är ju ytterst oviss.
Nu sitter han i en värre sits än alliansens gångna 4 år då även de fick avstå från att lägga vissa förslag i riksdagen då det inte fanns majoritet. Inte hjälpte s till då att hålla sd ute,det är bara politisk retorik,varje parti vill ju ha igenom sin politik och även stoppa förslag man tycker är dåliga.
likadant kommer allianspartierna att göra,som bäst kan man lägga ner sina röster som man troligen gör när Löfvens statsministerutnämning kommer upp i riksdagen men man kommer inte att lägga ner sin politik utan den måste Löfven förhålla sig till när hans sits är så dålig,dvs inte mycket av hans vallöften kan realiseras.
troligen blir det nyval inom ett år,möjligt att löfven kan få igenom en urvattnad budget med sd:s stöd,de står ju inte så långt ifrån varandra på det ekonomiska området.
Givetvis tas det i beräkning när man sätter ihop en budget i detta läget,vad kan tänkas gå igenom.
Ulf
Gita
CITAT (*Stintan* @ 18-09-2014, 21:12) *
Vad är det för intressant och klarsynt med en partsinlaga? Det där kunde nog vem som helst i alliansen skrivit och är inget förvånande.

Du förvånar mig inte längre, så klart att du inte ser något intressant i det som förs fram av dem som inte helt delar din syn på omvärlden. Din förlust, det gör din världsbild väldigt smal.

Även dina åsikter är partsinlagor, dock sällan särskilt klarsynta eller intressanta men väldigt förutsägbara.
Gita
Gossen Ruda
Löfvén blir statsminister, det är så gott som klart. Budgeten är ett orosmoment. S+MP lägger fram sin men även Alliansen. Om SD väljer att stödja den blir det omval. Omval är dyra och skapar oro. Det finns inte en chans i världen att alliansen kan återta regeringsmakten utan stöd från SD så varför driva fram ett omval? Makten utgår från folket och folket har röstat bort alliansen från makten. De borde inse det och inte ställa till jävulskap bara för att de är sura över valförlusten. Min åsikt och troligen mitt sista inlägg i frågan.
*Stintan*
http://newsner.com/2014/09/lantisar-ar-dum...ta-moderaterna/

Bra partiledarkandidat?
Gita
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2014, 11:31) *

Kanske inte världens smartaste replik men det var ju faktiskt 16 år sedan. Hur gammal var hon då?
Nu vet jag inte särskilt mycket om henne men att låta en tonårskaxigt uttalande för sååå längesedan bli en black om foten om hon f.ö är kompetent är ju bara urlöjligt.

För övrigt hade hon ju rätt - men sådant säger man ju inte.
Gita
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gita @ 19-09-2014, 13:33) *
Gita

Då är jag av annan uppfattning......
*Stintan*
CITAT (Gita @ 19-09-2014, 13:33) *
Kanske inte världens smartaste replik men det var ju faktiskt 16 år sedan. Hur gammal var hon då?
Nu vet jag inte särskilt mycket om henne men att låta en tonårskaxigt uttalande för sååå längesedan bli en black om foten om hon f.ö är kompetent är ju bara urlöjligt.

Gita

Aha då förstår jag varför så många människor på landet röstar på moderaterna whist.gif
Gita
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2014, 14:00) *
Aha då förstår jag varför så många människor på landet röstar på moderaterna whist.gif

Men nu har du ju återigen alldeles fel!
I Stockholms län blev moderaterna störst med 32,7 % av rösterna medan S kom tvåa med 24, 1 %.
En skillnad på hela 8,6 procentenheter.
Gita
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2014, 14:00) *

Nähä,på landet röstar vi sd ,så det så whistling.gif
kinberg-batra hade lite insikt även för 16 år sedan.... Ulf
*Stintan*
CITAT (Gita @ 19-09-2014, 14:53) *
Men nu har du ju återigen alldeles fel!
I Stockholms län blev moderaterna störst med 32,7 % av rösterna medan S kom tvåa med 24, 1 %.
En skillnad på hela 8,6 procentenheter.
Gita

Det har jag väl inte. Sen när är det Stockholms län som styr riket.
Måste ju varit många landsortsbor som var så dumma att dom röstade på moderaterna? Tyvärr finns inget slutresultat på hur många det var ännu men jag förmodar att moderaterna inte varit särskilt stort parti utan dummingarna.

CITAT (malarmaster @ 19-09-2014, 15:06) *
Nähä,på landet röstar vi sd ,så det så whistling.gif
kinberg-batra hade lite insikt även för 16 år sedan.... Ulf

Med betoning på litegiggle.gif
Pirum
Kinberg-Batra var 28 år när hon kläckte ur sig det sedan dess bevingade citatet, jag tror fortfarande att det ligger henne i fatet. Ingen naiv tonåring, utan en välbildad, erfaren ledare för exempelvis studentkåren vid Stockholms Universitet och ledamot i MUF. Meritmässigt är hon svårslagen, med bra utbildning och "rätt stil" för att bli omtyckt av även en del gammelmoderater. Tror hon den däringa Elmsäter efterträder Reinfeldt dock, för sitt bredare tilltal - vad det tycks. Andra som nämnts, exv Tomas Tobé, tror jag inte har möjlighet att locka väljare från Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9807/23/moderat.html
Huggorm
CITAT (Pirum @ 19-09-2014, 20:30) *
Kinberg-Batra var 28 år när hon kläckte ur sig det sedan dess bevingade citatet, jag tror fortfarande att det ligger henne i fatet. Ingen naiv tonåring, utan en välbildad, erfaren ledare för exempelvis studentkåren vid Stockholms Universitet och ledamot i MUF. Meritmässigt är hon svårslagen, med bra utbildning och "rätt stil" för att bli omtyckt av även en del gammelmoderater. Tror hon den däringa Elmsäter efterträder Reinfeldt dock, för sitt bredare tilltal - vad det tycks. Andra som nämnts, exv Tomas Tobé, tror jag inte har möjlighet att locka väljare från Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna.

Av de tre tror jag också att Elmsäter är det bättre valet. Tobé har helt fel utstrålning.
Gita
CITAT (Huggorm @ 19-09-2014, 20:44) *
Av de tre tror jag också att Elmsäter är det bättre valet. Tobé har helt fel utstrålning.

Är Lite tveksamt, Elmsäters lite folkliga stil kanske går hem bäst men personligen gillar jag Batras lite coola stil samt hennes intelligens bättre. Spännande vem det blir, kanske någon helt annan , vem vet?
Gita
Bengalow
...
Gita
CITAT (Bengalow @ 19-09-2014, 21:21) *
Hon har kanske smittats av sin man, "komikern" David Batra, och försöker vara rolig. Då skall hon inte använda hans nivå, för den är inte ens underhållande - maken till dålig skämtare får man leta efter länge.

Va? David Batra är ju vansinnigt rolig och träffsäker. Har du läst hans bok?. "Den som inte tar bort luddet skall dö" Den bygger ju på lappar som han hittat i gemensamma tvättstugor och trappuppgångar till flerfamiljshus.
Min favorit är " Den som fiser i hissen på morgonen vänligen sluta med det" Kan numera inte åka hiss utan att få ett allvarligt skrattanfall.
Gita
Gossen Ruda
Ett snabbt inhopp. Jag hoppas Elmsäter blir ny M-ledare. Hon var en katastrof som infrastrukturminister så hon kommer att leda M mot undergången. Batra är en elak jävel.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 19-09-2014, 21:45) *
Ett snabbt inhopp. Jag hoppas Elmsäter blir ny M-ledare. Hon var en katastrof som infrastrukturminister så hon kommer att leda M mot undergången. Batra är en elak jävel.

Ja kanske elak, men en intelligent jävel
Gita
Bengalow
Jaja, mätt med stockholmsmått mätt kanske han är det, men "lantisar" har större bredd på humor än 08:r, där det går ut på att fisa högst. Han är en fis hela han...Intelligensen kanske han fick med sig från Lund, men det rinner snabbt av i den nuvarande regionen. Där behövs inte mycket, för att vara "intelligent". Jag skulle inte för mitt liv köpa en bok av honom, knappast läsa den heller. Komiker är för mig taskspelare, som inte kan få ett ordentligt jobb...det finns bara ett fåtal som är någonting, och han platsar definitivt inte bland dem - obs! att det var innan jag visste vem han var gift med. Att göra sig rolig på andras bekostnad är inte ens humor. Tummen ned!!!
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 18-09-2014, 18:59) *
Om ett eller flera 5-6 % partier kräver av ett 31 % parti att ni skall föra vår politik då har vi lämnat den parlamentariska verkligheten och hamnat i ett utpressningsträsk. Då förordar jag nyval och förhoppningsvis lämnar då taktikröstarna C, KD och FP.

Taktikröstarna höll kvar KD denna gången med men som du säger vid nyval måste alla trogna väljare se om sitt eget parti först och främst. Alliansen gynnas förmodligen inte alls av ett nyval eftersom moderaterna står utan ledare och Reinfeldt var den som höll ihop alliansen och kunde tonad ned de mest gapiga som Lööf.
Frågan ligger i SDs händer om de tänker rösta för en borgerlig budget, vilket innebär att S-regeringen faller eller om de lägger ned sin röst. SD har lite hybris nu efter framgången men jag tror inte de blir populära av att orsaka nyval.
Huggorm
CITAT (Piccante @ 19-09-2014, 22:12) *
SD har lite hybris nu efter framgången men jag tror inte de blir populära av att orsaka nyval.
Jo, jag tror deras väljare skulle älska det. De flesta verkar hysa ett stort politikerförakt och misstro mot hela etablissemanget. Ett nyval skulle de se som den ultimata framgången, som om den mobbade kunnat slå tillbaka.
malarmaster
CITAT (Huggorm @ 19-09-2014, 22:37) *
Jo, jag tror deras väljare skulle älska det. De flesta verkar hysa ett stort politikerförakt och misstro mot hela etablissemanget. Ett nyval skulle de se som den ultimata framgången, som om den mobbade kunnat slå tillbaka.

håller med,och ett nyval skulle definitivt missgynna framförallt s då nu löfven visat framfötterna mot v.
en hel del s-väljare skulle nog hoppa av till v och man skulle även ge Fi en ny chans att komma in och vid ett nyval tror jag det lyckas.
möjligt att de rödgröna vid ett nyval skulle växa något men tvivelaktigt om de skulle få majoritet.
Splittringen på den sidan kommer i vilket fall att öka och kommer Fi in blir det rejält kaos.
Alliansen lider nu av att moderaterna tappat sina toppnamn.
Men deras valmanifest finns kvar orubbat och när väljarna nu ser röran det blir av att inte vara förberedd vid en regeringsbildning gynnas definitivt alliansen. Tror också att sd växer ytterligare vid ett nyval så de struntar nog i konsekvenserna om s faller. varför skulle de bry sig?
Man kör ju på i samma spår i riksdagshuset och låtsas om att de inte finns. Ulf

jaj-51
CITAT (malarmaster @ 20-09-2014, 07:17) *
håller med,och ett nyval skulle definitivt missgynna framförallt s då nu löfven visat framfötterna mot v.
en hel del s-väljare skulle nog hoppa av till v och man skulle även ge Fi en ny chans att komma in och vid ett nyval tror jag det lyckas.
möjligt att de rödgröna vid ett nyval skulle växa något men tvivelaktigt om de skulle få majoritet.
Splittringen på den sidan kommer i vilket fall att öka och kommer Fi in blir det rejält kaos.
Alliansen lider nu av att moderaterna tappat sina toppnamn.
Men deras valmanifest finns kvar orubbat och när väljarna nu ser röran det blir av att inte vara förberedd vid en regeringsbildning gynnas definitivt alliansen. Tror också att sd växer ytterligare vid ett nyval så de struntar nog i konsekvenserna om s faller. varför skulle de bry sig?
Man kör ju på i samma spår i riksdagshuset och låtsas om att de inte finns. Ulf

Mycket klarsynt analys av läget tummenupp.gif

pejori
CITAT (Pirum @ 19-09-2014, 20:30) *

Man kan bara hoppas på, att dom väljer Anna Kindberg.
Den "självgoda paddan" kommer att skjuta M i sank rejält.
pejori
CITAT (Gita @ 18-09-2014, 18:06) *

Inte då.
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkron...icle19559771.ab
Gita
CITAT (pejori @ 20-09-2014, 09:27) *

Tycker att det är höjden av självgodhet men brist på intelligens att kalla en annan människa för "padda"
Gita

CITAT (Bengalow @ 19-09-2014, 22:04) *
Jaja, mätt med stockholmsmått mätt kanske han är det, men "lantisar" har större bredd på humor än 08:r, där det går ut på att fisa högst. Han är en fis hela han...Intelligensen kanske han fick med sig från Lund, men det rinner snabbt av i den nuvarande regionen. Där behövs inte mycket, för att vara "intelligent". Jag skulle inte för mitt liv köpa en bok av honom, knappast läsa den heller. Komiker är för mig taskspelare, som inte kan få ett ordentligt jobb...det finns bara ett fåtal som är någonting, och han platsar definitivt inte bland dem - obs! att det var innan jag visste vem han var gift med. Att göra sig rolig på andras bekostnad är inte ens humor. Tummen ned!!!

Läser man rappakaljan ovan så inser man att Kindberg -Batra faktiskt hade rätt. Stockholmare är intelligentare.
Gita
gunsta
CITAT (pejori @ 20-09-2014, 09:27) *

Vilket vidrigt inlägg - hur kan man skriva något sådant.
pejori
CITAT (Gita @ 20-09-2014, 12:32) *
Tycker att det är höjden av självgodhet men brist på intelligens att kalla en annan människa för "padda"
Gita
/*******/

Inte värre än de övriga invektiv andra politiker kallats i olika inlägg.
Gita
quote name='pejori' date='20-09-2014, 14:19' post='1700032']
Inte värre än de övriga invektiv andra politiker kallats i olika inlägg.
[/quote]
Fast ditt inlägg säger inte särskilt mycket om Kindberg-Batra, men desto mer om dig.
Gita
Jubbe063
Moderaterna är vingklippta. Just nu finns inga alternativ till ny ledare. Man får avvakta och låta lite tid gå sen blir det nog lättare att solla fram kandidater.

CITAT (Gita @ 20-09-2014, 17:38) *
Kindberg-Batra

Varken Kindberg eller Batra är något gångbart alternativ.
Gita
CITAT (Jubbe063 @ 20-09-2014, 18:50) *
Moderaterna är vingklippta. Just nu finns inga alternativ till ny ledare. Man får avvakta och låta lite tid gå sen blir det nog lättare att solla fram kandidater.
Varken Kindberg eller Batra är något gångbart alternativ.

Ber om ursäkt, jag hakade på Pejoris stavning, tror att hon heter Kinberg utan d.

Hur som helst, jag tror att hon kan vara ett alternativ, hon är ung, hon är kvinna och ytterst begåvad/intelligent. Det som talar emot henne är kanske att hon kan uppfattas som en aning arrogant.
Gita
Huggorm
Varför skriver alla "Kindberg"? Hon heter väl ändå Kinberg?
Gita
CITAT (Huggorm @ 20-09-2014, 19:33) *
Varför skriver alla "Kindberg"? Hon heter väl ändå Kinberg?

Yes box! Hon heter Kinberg.
Gita
malarmaster
CITAT (Gita @ 20-09-2014, 19:46) *
Yes box! Hon heter Kinberg.
Gita

Kinberg-Batra! Ulf
Gossen Ruda
Angående Kinberg-Batra. Rätt stavat? Gita skriver att hon kan uppfattas som en aning arrogant. Dagens understatement. Blivande satkärring skulle jag vilja säga. Beträffande hennes uttalande så är jag lite undrande. Om nu denna underart av människa, Homo sapiens stockholmensis, är så intelligent, räknar hon sig dit själv? Hur kan hon då kväka ur sig en sån groda? Det kanske är så istället att stockholmare är dummare än andra? Hur som helst så kommer Bildt från Halmstad, Lööf från Värmamo och Jan Björklund från Skene. För att nämna några lantisar.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 20-09-2014, 21:18) *
Angående Kinberg-Batra. Rätt stavat? Gita skriver att hon kan uppfattas som en aning arrogant. Dagens understatement. Blivande satkärring skulle jag vilja säga. Beträffande hennes uttalande så är jag lite undrande. Om nu denna underart av människa, Homo sapiens stockholmensis, är så intelligent, räknar hon sig dit själv? Hur kan hon då kväka ur sig en sån groda? Det kanske är så istället att stockholmare är dummare än andra? Hur som helst så kommer Bildt från Halmstad, Lööf från Värmamo och Jan Björklund från Skene. För att nämna några lantisar.

Visst var det där en groda, men det var ju trots allt sexton år sedan och bör väl inte diskvalificera henne för resten av livet.
Sen är det säkert så att de mest begåvade människorna (även om de är uppvuxna i landsorten) söker sig till storstäderna på grund av jobb och karriärmöjligheter.
Gita
kolonista
Apropå Anna Kinberg Batras osmarta uttalande om att stockholmare är smartare än" lantisar" så undrar jag vilka kriterier ska man uppfylla för att få kalla sig stockholmare? Handlar det om att man ska ha flera generationer av släktingar som är födda i Stockholm eller räcker det med att flytta dit och bo och arbeta där? Jag är säker på att Stockholm är fullsmetat av inflyttade människor från såväl andra länder som "lantisar" från Svenska landsbygden och hur många "urstockholmare finns det egentligen. Vad innebär det förresten att vara "smart"? Det kanske är smart att bo på landsbygden eller................?
Huggorm
Sedan undrar jag i vilket sammanhang hon fällde uttalandet?
Gita
CITAT (kolonista @ 21-09-2014, 11:04) *
Apropå Anna Kinberg Batras osmarta uttalande om att stockholmare är smartare än" lantisar" så undrar jag vilka kriterier ska man uppfylla för att få kalla sig stockholmare? Handlar det om att man ska ha flera generationer av släktingar som är födda i Stockholm eller räcker det med att flytta dit och bo och arbeta där? Jag är säker på att Stockholm är fullsmetat av inflyttade människor från såväl andra länder som "lantisar" från Svenska landsbygden och hur många "urstockholmare finns det egentligen. Vad innebär det förresten att vara "smart"? Det kanske är smart att bo på landsbygden eller................?

Sannolikt är begåvning ganska jämt fördelat över landet, men det är ju ett faktum att forskning, utveckling och inte minst våra beslutsfattare koncentreras till de stora städerna.
Sen undrar jag precis som Huggorm om någon vet i vilket sammanhang Kinberg -Batra sa det ökända att "stockholmare är smartare än lantisar".
Gita
malarmaster
anna fällde yttrandet i en SVT-intervju i samband med hennes personvalskampanj till riksdagen 1998.
väckte stort rabalder i media och sociala medierna blev bombade av argsinta lantisar.
hon bad senare om ursäkt.
Vad hon och de flesta andra stockholmare missat var att de flesta stockholmare är inflyttade från landet och världen.
Så den stora smartheten är alltså kommen utifrån,dock skall det då i konsekvensens namn betyda att övriga landet tappar denna smarthet så lite kan det kanske ligga i uttalandet.
Som försvar la hon fram att många är högutbildade i Stockholm,här ligger 50 högskolor och andra viktiga utbildningar och de flesta storföretag verksamma i Sverige har sina huvudkontor där.
Ulf
Huggorm
CITAT (malarmaster @ 21-09-2014, 14:13) *
anna fällde yttrandet i en SVT-intervju i samband med hennes personvalskampanj till riksdagen 1998.
väckte stort rabalder i media och sociala medierna blev bombade av argsinta lantisar.
hon bad senare om ursäkt.
Vad hon och de flesta andra stockholmare missat var att de flesta stockholmare är inflyttade från landet och världen.
Så den stora smartheten är alltså kommen utifrån,dock skall det då i konsekvensens namn betyda att övriga landet tappar denna smarthet så lite kan det kanske ligga i uttalandet.
Som försvar la hon fram att många är högutbildade i Stockholm,här ligger 50 högskolor och andra viktiga utbildningar och de flesta storföretag verksamma i Sverige har sina huvudkontor där.
Ulf

Jo, så är det ju, de välutbildade flyr landsbygden och generellt är väl de smartare än de lågutbildade. Men det är lite tabu att säga sånt högt.
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 21-09-2014, 15:30) *
Jo, så är det ju, de välutbildade flyr landsbygden och generellt är väl de smartare än de lågutbildade. Men det är lite tabu att säga sånt högt.

Man ska inte blanda ihop smarthet med graden av utbildning. Visst är det så att många välutbildade är smarta. Men finns minst lika många smarta bland lågutbildade.Allt beror ju på hur snävt man vill definiera smarthet.

Smarthet som att klura ut hur man ska överleva på landsbygd genom att komma på kluriga lösningar och affärsplaner kräver ingen utbildning, men däremot kreativitet och förmåga att tänka lite annorlunda, en sorts smarthet det med.

Omvänt finner vi högutbildade som lärt sig att plugga för att klara tentor, men som saknar förmåga att omsätta teorin till praktisk verklighet. Eller de som trots utbildning flummar runt utan verklighetsuppfattning.

A kurs i psykologi typ :-)
Cacki
tummenupp.gif
CITAT (Jubbe063 @ 21-09-2014, 15:42) *
Man ska inte blanda ihop smarthet med graden av utbildning. Visst är det så att många välutbildade är smarta. Men finns minst lika många smarta bland lågutbildade.Allt beror ju på hur snävt man vill definiera smarthet.

Smarthet som att klura ut hur man ska överleva på landsbygd genom att komma på kluriga lösningar och affärsplaner kräver ingen utbildning, men däremot kreativitet och förmåga att tänka lite annorlunda, en sorts smarthet det med.

Omvänt finner vi högutbildade som lärt sig att plugga för att klara tentor, men som saknar förmåga att omsätta teorin till praktisk verklighet. Eller de som trots utbildning flummar runt utan verklighetsuppfattning.

A kurs i psykologi typ :-)

kolonista
CITAT (Huggorm @ 21-09-2014, 15:30) *

Problemet är nog att de välutbildade landsbygdsborna inte har några arbeten att flytta tillbaka till även om dom skulle vilja.
malarmaster
sant,jobben finns i storstadsregionerna där företagen och olika myndigheter finns.den utvecklingen har vi ju haft sedan 50-talet och jag tror inte det vänder.infrastrukturen är lättast att bygga där folk finns och det är därför storstäderna växer hela tiden och företagen samlas där rätt arbetskraft finns,inte tvärtom som en del tror. ulf
Huggorm
CITAT (kolonista @ 22-09-2014, 21:55) *
Problemet är nog att de välutbildade landsbygdsborna inte har några arbeten att flytta tillbaka till även om dom skulle vilja.
Ja, så är det i alla fall för mig. Jag är ju inte väldigt välutbildad, men jag har en elektronikutbildning. Tyvärr finns det i princip inga företag som håller på med elektronik på komponentnivå utanför Göteborg här i västsverige. Så jag blev tvungen att byta bransch för att slippa flytta till storstaden rolleyes.gif
kolonista
Smart- enligt SAOL - skicklig i affärer, slug, slipad.
Intelligent- enligt SAOL - klok, skarpsinnig, begåvad.
Nu ska jag vara klok nog att släppa detta ämne.
Bengalow
Kinberg-Batra är min favorit. Jag hoppas innerligt att hon väljs. Då kan hon och hennes löjlige man höja humornivån i Moderaterna, för den har varit särdeles låg under "Måns"( Reinfeldt) och Bill (Bildt) och Bull (Borg). Inte sedan Adelsohns bastkjolsdans, har något skett i den räjongen. Tråkgubbar hela högen...
Gita
CITAT (Bengalow @ 01-10-2014, 22:30) *
Kinberg-Batra är min favorit. Jag hoppas innerligt att hon väljs. Då kan hon och hennes löjlige man höja humornivån i Moderaterna, för den har varit särdeles låg under "Måns"( Reinfeldt) och Bill (Bildt) och Bull (Borg). Inte sedan Adelsohns bastkjolsdans, har något skett i den räjongen. Tråkgubbar hela högen...

Men nu kommer ju Löfven att liva upp det hela, han är ju så vansinnigt rolig (och kvick), Eller?
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon