Full version: STORA spindlar
mekare
Jag hoppas på hjälp att finna någonstans där man kan se bilder på olika svenska spindlar och få hjälp med artbestämmning på så sätt.

Vi har några konstiga, stora spindlar i källaren som är totalt orädda för människor - tvärt om de kommer springandes när man öppnar dörren (lite otäckt).

Jag har inte kunnat ta några kort på dem då de inte är stilla så ofta och jag inte vill umgås med dem mer än jag måste.

De är stora som en femkrona och har avlång svart/grå kropp. inte hårig. benen är rätt tjocka som två tandpetare ungefär.

Är det någon som kan spindlar här, eller kanske har ett tips på någon spindelsida?
KURT
NRM brukar vara bästa siten för svenska djur och växter http://www.nrm.se/en/spindlar.html . Det saknas bara svenska namn på dem! Se också detta svar från en annan frågeställare:

http://www.skogssverige.se/skog/fragaomsko.../Dummy/3942.cfm
Annlo
Hej, o välkommen till spindelklubben!
Närå, jag vet inte om någon bra sida, men si spindlar det har jag i överflöd. Både inomhus o utomhus, i mina rabatter. Jag gillar inte att ha dem inomhus, minns en gång när jag tyvärr var tvungen att ta livet av en sån stor rackare, det fullkomligt vällde ut små bäbisspindlar åt alla håll, som värsta skräckfilmen. ohmy.gif
Ryser än vid blotta tanken!!
Alla säger att det är bra med spindlar inom hus för då mår huset bra, men jag då?? huh.gif

Annlouice
mekare
Tack Kurt. jag tror att jag hittat vad det är för några. denna beskrivningen tycker jag lät som de som bor hos oss tyvärr :

http://www.skogssverige.se/skog/fragaomsko...3]spindel[/URL]
mekare
vet inte varför länken blir så konstig. http://www.skogssverige.se/skog/fragaomsko...detail.cfm?7193
Copycat
..
yla
jamen hallå ,,inte bits dom utan anledning iallafall
har aldrig varit me om det
men som alla levande varelser så försvarardom sej ju såklart om nån blir för närgången
spindlar e ju jättebra o ha dom käkar ju flugor o annat skrutt man inte vill ha inne
dessutom är dom otroligt fachinerande tycker jag alltså
jag förstår er som inte kan me dom
men som sagt jag gillar dom
jag kallar de där stora svarta för husspindlar för att dom just ofta finns i källaren på hus
hellre en massa spindlar än en massa flugor
smile.gif
mekare
tyvärr så klämmer man lätt spindlar när de inte flyttar på sig. så jag har numera alltid handskar på mig i källaren. en tycker nämligen om att sitta på lysknappen sad.gif

jag börjar nästan tro att de är ondsinta som vill att jag ska råka ta på dem smile.gif

å så vägrar katterna att ta dem, lata kräk smile.gif
yla
hehe sikken elaking
bra att du ändå verkar lite försiktig
kanske dina katter blivit bitna hehe(elakt skratt)
nej flåt jag menar bara att skojja rolleyes.gif
du får väl göra lysknappen oaptitlig för spindeln hur vet jag inte
men kanske nåt som spindeln tycker e äckligt wub.gif
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
mekare
har du något tips på vad spindlar inte tycker om så mottager jag det gärna.

här verkar de gilla allt. jag bor nära Roxen i Linköping, området är känt för sin rikedom på spindlar - och de är överallt.

De små gör inget, och de större håriga har jag inte så mycket emot. men dessa..... de är inte som vanliga spindlar. helt orädda, smarta och sitter på konstiga ställen och vägrar att flytta på sig. De har lärt sig att vara rädda för sopkvasten och spaden men inte mig! (jag vill gärna ha något emellan dem och mig)
yla
neej banne mej om jag vet va dom inte gillar
men kanske dom skulle låta bli att sitta på lysknappen om du
har något giftigt runtikring
ifall dom nu e smarta nog att låta bli det
så kanske du får ha dina domäner ifred
fast de låter ju ganska häftigt att dom inte aktar sej förrän du tar fram kvasten
så då får du väl ha kvasten me dej i källaren alltid smile.gif
o hötta åt dom rolleyes.gif smile.gif
Gossen Ruda
Jag hoppar in här. Lockespindlarna har smala långa ben i dom flesta fallen så jag undrar. Tycker mer det låter som Husspindel, Tegenaria domestica. Men det finns ett par stora svenska arter.

Beträffande Annlos kryllande småspindlar så red dom säkert på mamman, inga spindlar föder levande ungar.
Ti bee
Ja, håller med G.R. Lockespindlar är de med väldigt tunna långa ben, kan finnas i källare, men eftersom de påminner lite om harkrankar så brukar de flesta nog inte uppleva dem som så väldigt obehagliga (de flesta alltså ...).
Vi har liknande extremt stora svart-aktiga spindlar i källaren som är ganska oskygga, likt dem du beskriver. Jag har fått höra att de är husspindlar.
Häromdagen när jag satt och omskolade plantor (jag satt på golvet just då) så satt en GIGANTISK dylik och tittade på mig (kanske 4-5cm i diameter)- jo faktiskt, den satt 30 cm till höger om mig och spanade in mig. Spretade lite med några framben också, kanske var den kaxig?? huh.gif
Våra är också lite VÄL stora, har aldrig sett så stora inhemska spindlar här i landet förut och då växte jag ändå upp med en grannpojk som hade fin spindelsamling i sitt terrarium.
Jag ser helst också att de springer när man kommer! Kändes lite konstigt att upptäcka att en satt och granskade mig..... unsure.gif
Fast, den kanske bara var sällskaplig... smile.gif
Ella
Öhhh. Jag undrar så om det kan vara lockespindlar som finns här i lägenheten...

Hoppas inte det, hoppas att det är för torrt här eller för ljust. Jag vill inte bli spindelbiten wacko.gif blink.gif wacko.gif
Gossen Ruda
Det är sällsynt med spindelbett. Dom är inte aggressiva och dessutom måste dom hitta ett ställe där huden är relativt tunn annars kommer dom inte igenom. Husspindlarna kan bli ganska stora, tyvärr har jag ingen bra bild att visa.
Ti bee
Jag har faktiskt lyckats bli spindelbiten en gång.
Skulle ta ut ett långt bambumetspö som stod lutad mot väggen i en gammal sjöbod. Något halvstort föll ned på min hals och jag tog med fingrarna för att ta bort det och fick då ett bett på halsen. Det var inget märkvärdigt bett faktiskt, trots att spindeln var halvstor (den låg tilltygad på golvet intill). Bromsbett t ex är betydligt värre än det bett jag fick i alla fall.
Någon annan som fått ett bett någon gång?
mekare
Är det någon som har en bild på Husspindel?

Jag vill hemskt gärna veta vad det är för spindlar.
Berith
Den här stooooora spindeln kröp på väggen! ohmy.gif

Heter en sån rackare måntro? unsure.gif

Copycat
..
mekare
Om det här är en husspindel?

Den ser inte ut som mina
http://images.google.se/imgres?imgurl=fy.c...DUTF-8%26sa%3DG
Copycat
..
Gossen Ruda
Tycker inte den ser ut som en husspindel. Känner inte alls igen den. Den kommer inte från Sydafrika? Imponerande käkar!
MaggieA
Så här ser en lockespindel ut:

AoT
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon