xirfi
Hej mina vänner,

Först och främst, jag är nybörjare gällande tomatodling på balkong, så vi har det klart för oss tummenupp.gif

Jag har ett par stycken tomatplantor på min öppna balkong. Nu kommer snart första höstfrosten för Zon 3 enligt SMHI, runt början av oktober.

Planterade i början av april och de började blommade rätt sent (?) med en början i sen juli / tidig augusti, så just nu har jag en del tomater på G, men de flesta är gröna. Dessutom en hel del blommor som inte ens börjat bli tomater. Har ju lagt massor med tid och energi på detta så jag vill ha mina tomater sad.gif

Jag fick en idé och ville höra med er; kan man kanske förlänga säsongen lite för dom genom att lägga fiberduk över dom på nätterna? Kan detta ha någon effekt? g.gif Jag ju dock bara trä över och inte innesluta dom helt.

Finns det något annat jag kan göra på min öppna balkong?

Sen undrar jag om det finns någonting jag kan göra tills nästa år för att de ska börja blomma tidigare?

Tusen tack på förhand,

xirfi

kolonista
Jag också haft tomater på en öppen balkong och jag bor i zon 4. Jag tog in mina plantor när det började bli kalla nätter (+ 3-4 grader) och tomatkarten mognar inne. Men det är svårt att få bra skördar utan växthus. Om dina plantor fortfarande har blommor så kan du inte räkna men att dom ska utveckla tomater inomhus, dom behöver mycket ljus för att utvecklas och mogna. Du är åtminstone i gott sällskap för jag tror att det är många som har gott om gröna tomater så här dags. Försök igen nästa år och starta tidigare. Mitt motto är att jag misslyckas inte när mitt odlande inte funkar utan jag har fått en ny erfarenhet.
xirfi
Tackar för ditt svar kolonista smile.gif

Vad bra att dom kan bli klara inomhus, så jag kan få dom som är gröna i alla fall. För det finns en del som sagt och dom slipper jag förlora då. Känns rätt skönt att höra.

Ska lägga dina kloka tankar om erfarenhet på minnet, den har jag ju fått i alla fall! Och nästa år blir det en tidigare start, så får jag hålla tummarna för tidigare blommning.

Mvh,

xirfi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon