Full version: Odla svamp
myraan
Hej!

Först och främst misstänker jag att inlägget har hamnat i fel grupp, men jag kunde inte hitta någon bättre passande.

Kanske en konstig fundering, men jag har blivit intresserad av svampar på sista tiden och undrar lite över svampodling. Jag vet ingenting om ämnet, först för två minuter sedan fick jag ens veta att det fanns ett ord som heter "svampodling". Så om ni vet något, dela gärna med er!

Jag kan tillägga att jag inte är intresserad av att äta svamp. Jag tycker att de har ett prydnadsvärde. Förekommer det ens odling av "prydnadssvamp"? innocent.gif

Gossen Ruda
Det är nog ganska svårt att odla svamp till prydnad. Det man ser av svampen är bara fruktkropparna, själva svampen finns i jorden eller något annat substrat och är ofantligt mycket större. Sen är fruktkropparna ganska kortlivade, står sig kanske någon vecka. Slutligen är alla svampar nedbrytare av organiskt material, de kan inte skapa näring på egen hand, och ibland ger de sig på levande material vilket ofta kan skapa problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon