sjuan
Jag har fått en liten planta av rödek som är ca 50 cm hög. Den är uppgrävd ute men en ganska liten rotklump med. Ska jag plantera den direkt i jorden eller är det bättre att sätta den i en kruka och låta den få större rotsystem där först? Och ska jag isåfall ha kvar den i krukan över vintern eller plantera ut den senare i höst?

Jag bor i zon 2 och har lerjord.
Huggorm
Plantera ut den på en gång, det är lika bra. Vattna noga resten av september och gärna oktober om det inte regnar. Även om den släpper löven så kan rötterna fortsätta växa ända tills jordtemperaturen går ner mot fem grader. Lägg sedan gärna ett skyddande lager löv runt plantan när kylan börjar närma sig, så den slipper onödig tjäle runt sina skadade stackars rötter också.

Du vet väl att rödek blir ett stort träd? Välj en plats där den kan få lov att sträcka ut sig, så du slipper flytta den senare.
sjuan
Tack för svar! Jo, jag vet att det är ett stort träd, men det behövs på 4000 kvm tomt med nybyggt hus!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon