Full version: Nu kommer kylan
ingmet
Norra Sverige har kanske redan börjat bärandet och täckandet av frostkänsliga blommor.. Jag funderar på vad jag ska rädda på söndag då SMHI lovar/hotar med minusgrader på natten.. Eller ska man låta naturen ha sin gång ?
kerstin z5-6
Jag har slutat konka och även att täcka .. vinter kommer .. ingen mening att dra ut på det.
Alexander-VG-zon3
Vad är det för växter ?

Hoppas vi slipper frost nästa vecka sad.gif här har varit +6,7c som lägst i sept.
ingmet
Verkar inte bli någon frost..men en hel del regn.. Verkar som temperaturen dagtid och kvällstid närmar sig varandra.. Över +5 iallafall.. Citronträdet står ute..även lagerträdet..pelargoner..
Alexander-VG-zon3
Citronträd och pelargon tar du in innan första frost. Lagern tål lite frost och kan stå ute lite längre men in innan -5c.
morgonstjerna
Hur gick det för dig?

Även risk för frost nu i sydligaste delarna av Sverige, alldeles för tidigt i mitt tycke. Inte för att naturen bryr sig om det, så nu har jag burit in pelargoner och ska täcka en del av rabatterna ikväll.
Ally
Jag täckte alla mina dahlior med fiberduk, men det hjälpte inte.
Natten till igår blev det -3, och dom ser inte så bra ut.
Som tur var tog jag in alla pelargoner och min jätte hibiskus, och två stora bukett med dahlior.
Säsongen är för kort!! Det känns som dahliorna har precis börjat blomma fint -cry-.gif
hanola
Vi hade frost, dock bara -1 så dahlior klarade sig (bor i Strömstad, norra Bohuslän). Brukar visserligen vänta tills frosten tar dom innan de åker in. Pelargonerna har jag inte hjärta att ta in än! De blommar ju fortfarande för fullt! Men det får nog bli till att köra iväg dom till sitt lvervintringsställe. Vore dumt om de dog för mig nu när jag börjat samla smile.gif
ingmet
Nästa månadsskifte är på väg.. Har jobbat mycket, så trädgården har fått leva helt eget liv. Dahliorna frostfrös för två veckor sedan, har inte hunnit plocka in dom..står som bruna lik i mitt skrothörn. Ironiskt verkar många växter leva upp nu när regnet gett dom ordentligt med vatten..vissa ettåringar har börjat blomma igen.. Allt i växthuset frodas..pga stödvärme.. Projekt "slakt av tomat&gurka" närmar sig och med det höststädning av växthusets insida.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon