Full version: Största squashen
Myosotis
Hur stor är den största squashen ni har haft? Jag har sparat två jättestora, ska väga dem sen, det ska bli kul att se hur stora de kan bli. Men är de verkligen rekordstora eller är det bara som jag tycker? Världsrekordet ligger tydligen på 80kg ohmy.gif Mina kanske väger 5-6 eller så.
Piccante
Upp mot 5-6 kg är nog inte så ovanligt. Det finns flera former av squash båda sommar och vinter varianter och de som tävlar odlar visst ofta "guords" som är engelskt namn på vintersquash. Det finns flera tävlingssorter som kan bli väldigt stora.
Myosotis
Tack för ditt svar smile.gif
Nu har jag vägt den: 6,5kg. Inget rekord kanske men jag tycker den är stor yes.gif Den är från en helt vanlig fröpåse från Netto.

[attachment=82080:Zucchini.jpg]
Scout
Om du tagit bilden utan den bruna stora hönan skulle den sett sjukt enorm ut brevid de lite mindre svarta och vita fåglarna. Det gäller att anpassa omgivningarna och perspektiven smile.gif

Mina sommarsquash åt jag små i år, då är de ju godast. Mitt odlingsrekord i år var vintersquashen banana pink. Köksvågen tog slut vid 5kg så jag fick ställa mig på badrumsvågen med pumpa i famnen och sen subtrahera bort min vikt utan pumpa i famnen. Det slutade på 6,0kg. Galeux d'Eysines blev bara 4,7kg

Nästa år tror jag att jag ska skaffa frön till sån där pumpa/vintersquash-sort som de odlar när de slår pumparekord. Tror att rekordet är uppe i över 800kg, fast det blir nog svårslaget här i sverige. Vad kan man vänta sig för rekordvikt i Uppsala en bra sommar, med lite hästskit under?
Myosotis
CITAT (Scout @ 30-09-2014, 13:30) *
Om du tagit bilden utan den bruna stora hönan skulle den sett sjukt enorm ut brevid de lite mindre svarta och vita fåglarna. Det gäller att anpassa omgivningarna och perspektiven smile.gif

Det stämmer smile.gif Försökte först med den minsta dvärghönan, men hon ville inte vara med så då blev det favorithönan med kycklingar, fick ingen bild med bara kycklingar. Nu efter frosten har jag skördat en till stor (6,3 kg) och här är perspektivet lite bättre kanske fast kycklingen har växt:

[attachment=82249:KikiManjaZucchini.jpg] [attachment=82250:Atair_Zucchini.jpg]

Det här var kul, jag vill försöka igen nästa år. Om man skulle så tidigt inomhus kanske?
Aqvakul
biggrin.gif smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon