Gröna mormor
Nu är jag innerligt trött på mjöldaggen på mina Super Star. Visserligen har dom blommat otroligt fint, men det sr så tråkigt ut med dessa gråa blad. Dessutom verkar det ha spridit sig till en av mina tre Lichtkönigin Lucia. Har nu tagit bort alla tre Super Star och funderar på att även ta bort den drabbade Lucia. I samma rabatt har jag ytterligare två Lucia och tre Friesia. I stället för dom tre Super Star vill jag ha orangebula floribundna rosor. Är det någon som har några bra förslag? Dom får inte bli högre än 1 m.
Bassam
Hej

Viridiflora: ger stora orang blommor med ljuvligt doft.

Finns inte rosor ger blå blommor men blå blommor på marknaden nu är en vit blommor färgade med blå färge

H:BASSAM
kerstin z5-6
CITAT (Gröna mormor @ 20-09-2014, 10:25) *
Nu är jag innerligt trött på mjöldaggen på mina Super Star. Visserligen har dom blommat otroligt fint, men det sr så tråkigt ut med dessa gråa blad. Dessutom verkar det ha spridit sig till en av mina tre Lichtkönigin Lucia. Har nu tagit bort alla tre Super Star och funderar på att även ta bort den drabbade Lucia. I samma rabatt har jag ytterligare två Lucia och tre Friesia. I stället för dom tre Super Star vill jag ha orangebula floribundna rosor. Är det någon som har några bra förslag? Dom får inte bli högre än 1 m.

Synd för mjöldagg är en svamp som finns överallt och kommer när växter står för torrt och för tätt utan luftcirkulation. Växten kan blomma fint igen utan mjöldagg på bättre plats .
Är området för torrt, vore det bättre att flytta rosorna till mer fuktighetshållande jord och sätta dem lite glesare , alt jordförbättra på plats och glesa ut plantorna.
Gröna mormor
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-09-2014, 14:25) *
Synd för mjöldagg är en svamp som finns överallt och kommer när växter står för torrt och för tätt utan luftcirkulation. Växten kan blomma fint igen utan mjöldagg på bättre plats .
Är området för torrt, vore det bättre att flytta rosorna till mer fuktighetshållande jord och sätta dem lite glesare , alt jordförbättra på plats och glesa ut plantorna.

Dom står inte för tätt men dom står på en solig plats. Jag har totalt nio rosor där och alla dom andra ser jättefina ut. Super Star lär vara mycket känslig för mjöldagg, därför vill jag ha lite härdigare rosor med friska gröna blad.
kerstin z5-6
Tätt är en sak men är där luftcirkulation och vind? Eller är det relativt nära en vägg i söderläge? Det är vad jag menar.
Gröna mormor
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-09-2014, 20:19) *
Tätt är en sak men är där luftcirkulation och vind? Eller är det relativt nära en vägg i söderläge? Det är vad jag menar.

Dina misstankar bekräftas härmed, dom står vid en vägg i söderläge. Jag har i alla fall tagit bort två och skall ta bort den tredje också och flytta dit några palmliljor, för dom trivs väldigt bra där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon