astralex
Tänkte kolla intresset för inomhusodling av riktigt tropiska växter. Såna som plumeria, heliconia, palmer, bananer med flera. Det har jag gjort själv i ett antal år nu och kan påstå att det är både roligt, spännande och givande.
Här är några av mina växter:
Plumeria rubra (rosa, NOID) Hade med mig som stickling från Thailand år 2008(?). Den har blommat ett antal gånger sedan dess. Plumeria är mina absoluta favoriter! Här juli 2014 hemma på balkongen.

Plumeria rubra 'Celadine' Celadine är en klassisk plumeria (vitgul). Här är min som är köpt som en stickling maj 2013, blommade redan oktober samma år.

Heliconia stricta 'Dwarf Jamaican'

Heliconia psyttacorum 'Lady Di' Min Heliconia psyttacorum 'Lady Di'. Odlat från frön.

Musa velutina Blommor på min musa velutina (rosa banan) man hade för några år sen

Svensk ananas smile.gif Närproducerad (fönsterbänken) ananas. Skördat augusti 2014. Riktigt söt den var också. Mycket godare än butikköpta.

Adonidia merrillii En av två Adonidii merrillii jag har hemma. Odlad från frön man hade med sig från Mauritius vinter 2009.

Tropiska inomhusodlare på Facebook - gå med!
vanjalarsa
Vilka underbara växter du har !
Hur gör du med dem på vintern ?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
astralex
CITAT (vanjalarsa @ 25-09-2014, 11:18) *
Vilka underbara växter du har !
Hur gör du med dem på vintern ?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Tack! smile.gif Jag odlar ju inomhus så det är ingen större skillnad på sommar och vinter för mig. Det är bara mina plumeria som får stå på balkongen på sommaren om det är soligt och varmt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon