miseria
har köpt hem ett par orkideér( phalaenopsis)som bara dör, har dom i väst och östfönster som ej blir speciellt soligt. Några har bladen blivit mjuka på bara några dagar efter hemkomst. Dom andra blir mjuka och dör efter vattning. Och då har jag ej vattnat dom på cirka 2-3 veckor. Har tagit bort komposten och kan ej se några ruttna rötter. Vad är det för fel?
Bassam
Hej

Du har fel med vattning, du sa att du ger dem vatten cirka 2-3 veckor, men du gått dem mycket vatten på en gång, du måste ge dem 1 dl vatten en gång på vecka.

H.Bassam
miseria
Jag ger dom lite vatten när jag vattnar, dom vissnar nästan direkt efter vattning.
Jubbe063
CITAT (Bassam @ 25-09-2014, 01:16) *
Hej

Du har fel med vattning, du sa att du ger dem vatten cirka 2-3 veckor, men du gått dem mycket vatten på en gång, du måste ge dem 1 dl vatten en gång på vecka.
H.Bassam

Nu spelar det ingen roll om du häller en liter eller 100 liter vatten genom krukan. Komposten kan bara hålla en viss mängd resten åker ut ur krukan. Viktigast är att vattna när rötterna blir vita eller silvriga och sen låga de torka ut däremellan. Samt att omplantering när komposten börjar brytas ner.
Bassam
Hej

(.dom vissnar nästan direkt efter vattning). händer detta när rötter suga inte vatten, och detta händer om växter torka länge så rötterna blir döda, eller när Svampen attackera rötter. ibland händer när de står på fel sidan, min står på norr sidan och den klara sig jätte bra. och ger blommor andra gång nu.

Obs
1 Jag är inte bredvid dem, så kan du hitta boven själv.
2 använda genomskinliga krukor för att rötterna behöver ljus.
H.Bassam
hanola
Har aldrig varit ett fan av orkidéer. Får dom oftast i present och efter blomning brukar det inte bli så mycket mer. Då åker de ut.
Sedan fick jag höra av någon att jag skulle rensa bort orkidéjorden och sätta den i en glaskruka (genomskinlig) med vatten. Alltså så ska det vara rena rötter i vatten.
Gjorde detta och min orkidé verkar trivas bra. Har stått så nu i snart ett halvår och den haf t.o.m. blommat om!
Vet inte var den ska stå men hos mig står den i sydost.

Någon som kan det här med orkidéer får gärna kommentera detta om det är rätt eller fel, för jag är verkligen kngen expert på detta.
Natt
Jag har oftast mina orkideer i sphagnummossa, i genomskinlig kruka. Jag är rätt elak med dom. Vattnar rätt ojämt. Ibland bara en liten skvätt, ibland blöter jag upp allt, ibland låter jag dom torka länge. Dom växer och blommar hela tiden. Men jag har även haft dom liggandes i enbart kruka utan mossa eller annat att växa i. Ibland har jag låtit det ligga en skvätt vatten i krukan, om inte det så har jag duschat rötterna varje dag med blomsprutan. I vilket fall som helst så har dom klarat sig. Enda gången en orkidee har dött är när det dragit kallt.
Meccah
Om jag har vattnat en orkide i krukan. Så finns risken att det ligger kvar vatten i krukan så att orkiden får stå i stillastående vatten. Dp ruttnar rötterna väldigt snabbt och heöa växten är bara att slänga. Dock så har jag helt slutat numera med att vattna i krukan. Kag tar istället hela orkiden och låter vattnet från kranen strömma igenom hela krukan, för att sedan låta orkiden stå kvar och rinna av vid diskbänken innan jag lägger tillbaka den i krukan. Detta gör jag högst en gång i veckan eller då fukten har avtagit från den transparenta innekrukan.

Hur förgående har lyckats med att få en brudorkide att överleva i enbart vatten, kan jag inte svara på eftersom mina brudorkideer har dött snabbt då dem har stått i vatten.
Natt
När jag inte haft något annat i krukan så dunsta vattnet rätt snabbt. Annars kan man låta rötterna suga en del och sedan hälla bort vattnet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon