Alla mina sparris plantro blåste omkull tidigare i veckan.
Är det ok att klippa ner dom nu, eller ska jag låta dom vara?
Samma fråga för jordärtskockor...
Går näringen från plantan till rötterna/knölarna på samma sätt som t.ex. tulpaner?
Åsa, mälardalen zon 2
25-09-2014, 19:54
Det är ofta bäst att inte klippa ner växter på hösten, det döda skyddar det nya + ofta går en del av den gamla näringen ner till rötterna. Det är nog bara om det är en massa sjukdomar på plantorna som det kan vara bra klippa ner dem.
Mina jordärtskockor är inte färdiga ännu det är första året så jag vet inte hur mycket skörd det blir men enl uppgift blir det i oktober i så fall. Éfter det har jag förstått att man skall dra upp dem och behålla så många plantor som man vill ha till nästa år (det får inte bli för tätt).
Jag brukar skörda jordärtskockor efter plantorna dör av frosten.
Jag får binda upp plantorna då, tack för hjälpen!
Hej
Perenner blad ska inte borta dem på hösten man kan borta vissna på våren, för att de skydda rötter från kalt o frost.
H.Bassam
Eva i Västerås
28-09-2014, 19:35
Jordärtskockor hanteras ungefär som potatis.
Man tar upp alltihop så sent som möjligt, när "blasten" vissnat eller torkat.
Sedan sätter man med lagom avstånd "sättskockor" för nästa år, eller så sätter amn dom på våren, om man har bra förvaring.
Skillnaden är att man kan låta skockorna bli kvar i jorden till tidig vår, och att det nästan omöjligt att få upp alla småskockor, utan dom envisas med att komma upp året efter.
Har man inte bra förvaring är det absolut bättre att låta dom vara i jorden och skörda innan dom börjar växa.
Det blev att jag klippte till hälften att kunna stödja dom, eftersom dom var över 3 meter höga!
Tänkte det var bästa sättet at få den att leva lite längre till.
Tack för all info!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.