Meo
Jag har under sommaren odlat upp körsbärstomater på vår inglasade balkong. Då jag var lite för sen med att så upp dom har plantorna först nu börjat explodera med gröna små tomater. Det jag oroar mig för nu är att frosten ska hinna förstöra plantorna innan tomaterna hunnit mogna. Dom står som sagt på en inglasad balkong, jag har flyttat upp dom på bordet så dom inte står på kallt betonggolv. Om nätterna är det nu ca 0-gradit, eventuellt någon plusgrad. Under dagarna är det ca 10 grader.

Finns det något sätt att skynda på mognaden? Jag har varit väldigt noga med att rensa och ansa från tjuvar och onödiga blad som kan skymma tomaterna eller sno näring. Kan täckväv vara något under nätterna? Är juteväv bättre? Funderar även på bubbelplast. Kan man köra dubbelt med ett lager bubbelplast och väv på det för att behålla värmen under nätterna? Tacksam för svar! kiss.gif
masa
Det viktiga är att skydda plantorna mot frost. Vad du skall täcka med beror på hur kallt det blir under natten. På en inglasad balkong kan en värmefläkt vara en lösning. Men när frostrisken är över måste man ta bort täckningen så att det inte bildas kondens vilket ökar risken för svampsjukdomar såsom t.ex. gråmögel.

Nu börjar dagsljuset att tryta vilket gör att mognadsprocessen går allt långsammare.

Med extra ljus och värme går det att förlänga säsongen, men det blir dyra tomater. Det bästa man kan göra, när man inte orkar kämpa mot mörker och kyla, är att klippa av klasarna breda ut dem och låta tomaterna eftermogna i rumsvärme.
Alex2
Hoppar på tråden - jag har körsbärstomater i mitt kallväxthus. Jag började städa lite inför vintern och flyttade om mina tomatplantor och klippte ner lite. Av någon anledning har plantorna slagit ut i full blom igen. Nästa alla plantor har fått många nya blommor. Är det vanligt att de går i blom så här sent på året?
ingmet
Stora delar av Sverige verkar ha haft en väldigt mild höst. Mina tomatplantor(coctail/körsbär/päron) började under oktober skjuta väldigt mycket tjuvskott och ganska snabbt även blomställningar(där jag inte sett tjuvarna).

Jag kom dock till en punkt i månadskiftet okt/nov att nu får det bli vinter i växthuset och plockade av alla gröna tomater (från de ca 25 plantorna) och slaktade sedan plantorna.
Plockar och äter upp tomaterna vartefter de får rätt färg, dvs gula och "svarta". Senast igår blev det 1 liter att mumsa framför TVn..

Även gurkplantorna och Physsalisen fick lämna jordelivet..
Kvar som överlevare är paprika- och chiliplantorna.. tänkte se om jag lyckas få de att överleva vintern (frostfritt)..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon