Crassula
28-09-2014, 19:38
Skörden blev större än förväntat.
Förra året ruttnade ca 20% av skörden.
Detta skedde efter ca. 2 månader.
Finns det något knep eller metod att kunna övervintra den goda löken?
Tacksam för förslag och ideer.
Hej
Övervintra löken i en torr luftigt plats borta från fukt.
H.Bassam
Torka först löken noga i rumsvärme. Om 20% av löken ruttnade förra året, tyder det på att löken redan vid skörd har varit angripen av någon sjukdom. Om man misstänker angrepp eller ser dåliga lökar vid skörd kan man kanske rädda en stor del av lökarna genom att torka dem vid 34 grader med god luftväxling, t.ex. med hjälp av fläkt.
När löken är torr förvaras den bäst vid ca 0 grader med 60-70 % luftfuktighet och god ventilation. Kolla lökarna då och då och plocka bort ev dåliga lökar.
Hej
man behöver inte bli snål och spara lökar som är svamp skador, man behöver borta skadad lökar, för att inte smitta andra lökar,
Obs lökar lagar måste ha:
1 från +4 till +10 grader
2 .lagra plats mörk.
3 luftfuktighet från 60 till 70%
5 ventilerat för att luften ska röra sig bra genom lökar för att miska SVamp sjukdom.
6 om kan du lägga lökar i strumpor.
under lagring tid:
Du behöver gå inom lagring, och borta de som ser ut skadad.
H.Bassam
Eva i Västerås
30-09-2014, 07:40
Min erfarenhet är att rödlök är känsligare än gul lök.
Med samma förvaring blir den röda dålig fortare.
Annars håller jag med om att det är viktigt att ta bort alla lökar som inte ser helt friska ut och torka löken luftigt och noga. Är den riktigt torr, så tycker jag lagringstemperatur verkar vara mindre viktig. Men man måste gå igenom lökförrådet typ en gång i månaden och ta bort de som inte känns fräscha.
Men jag räknar aldrig med att rödlök håller sig längre än till årsskiftet, utan äter upp den först. Jag spar några lökar till julsillen bara.
Det behöver inte vara snålhet att ta vara på lökar som är angripna av svamp. Det kan vara så att i stort sett hela skörden är angripen och man vill rädda det som räddas kan. Om sjukdomen har gått för långt, går det inte rädda löken genom torkning, men man kan fortfarande skära bort de angripna delarna och använda löken som mat.
Men om angrepp av t.ex. Botrytis inte har gått ned i löken men bladverket är angripet, då kan man faktiskt stoppa angreppet genom forcerad torkning (+34 grader) och ta vara på lökar som annars skulle ruttna ganska fort.
Eva i Västerås
30-09-2014, 13:41
Jo, det går att äta lök som ser lite skum ut. Man skalar ju av de yttre lagren tills man kommer till frisk lök.
Jag delar löken i 2 högar när jag skördar, spara respektive äta nu.
Vitlök blir 3 högar, för dom finaste blir sättlök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.