Full version: Mitt nya växthus
rehn
Hej
Kom över ett större antal glas från ett nedlagt växthus för ett par år sedan. I sommar blev det ett nytt växthus av dom glasen. Är rätt nöjd med resultatet. Det som återstår är vädringautomatik.
Mitt växthus

jaj-51
Vackert och snyggt tummenupp.gif
fvd
Jättefint ser skapligt stort ut också!
rehn
Storlek: jag har glas så att jag kan bygga 4,2 m till, det återstår att se om jag orkar unsure.gif Det var mer jobb än jag trodde att bygga. Å andra sida vet jag hur jag ska göra nu så det går kaske lättare.
För att slippa kitta har jag bara lagt glasen i utfrästa spår typ: glaskant-3mm silikon-glaskant. Blir inte helt tätt men vad gör det om ett växthus läcker lite grann. :-)
Takstolarna är måhända överdimensionerade, men eftersom vi inte kan vara på plats på vintern och ta ner snö valde jag 45*90 reglar
Huggorm
Ser bra ut. Du kommer nog få mycket glädje av det i många år.
Bockstensmannen
Ser bra ut, men du har väl inte byggt det rätt på backen bara? ser ut att vara nergrävda trägrejer eller är det nå aluminiumprofil?
Trä nergrävt i jorden håller inte så länge, än mindre om tjäle bryter sönder huset på vårkanten så vi får hoppas du har gjort lite markarbeten innan smile.gif
rehn
Hela stomen är tryckt virke. "Sockeln" är 45*170, står på plintar. NTR-A dvs tryckt för att ligga i mark. Jordmånen är mosand, så jag tror( hoppas rolleyes.gif ) att tjälen inte bryter allt för svårt.
Monarda
Snyggt jobbat! tummenupp.gif Det kan du vara stolt över.
ogräset
Snyggt, där kommer du att få många härliga stunder.
Birgitta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon