Gossen Ruda
03-10-2014, 11:54
Brorsan ringde mig i morse och undrade om jag visste något om tidningsuppgifterna om huset som hade brunnit söder om Landvettersjön, dvs där vi har våra sommarstugor. Jag hade inte ens sett notisen men det kunde stämma. Kollade med räddningstjänsten och fick reda på adressen, dvs huset närmast mig. Nu är jag ute i stugan och kan beskåda förödelsen, även om ytterväggarna står kvar är det nog rivning som återstår. Det har brunnit värst i köket, där finns det varken yttervägg eller tak kvar.
Ni kanske kommer ihåg hur mycket bråk det var tidigare med en granne, han byggde väg på strandskyddat område och betedde sig allmänt vidrigt. Det var deras kåk, men han och hans tant flyttade i vintras och en kompis ägde det nu. Fast kompisen bor där inte, han verkar hyra eller låna ut det till diverse olika personer. Slut med det nu.
Inga skador hos mig.
Åh Rudan! Vilken tur i eländet att det inte var din stuga. Hemskt vem det än drabbar, en brand förstör så mycket. Saker inte bara går sönder, dom försvinner ju helt. Alla minnessaker, fotoalbum, prydnadssaker man själv har skaffat eller ärvt.
Usch, jag är jätterädd för bränder, det är ju så mycket maskiner numera som det kan gå fel i. Tvättmaskiner, torktumlare, diskmaskiner, spisar, mikros, tv-apparater, datorer... Vet dom vad som orsakade branden? Nåt tekniskt? Mänskligt slarv?
Elisabeth-Västkustkolonisten
03-10-2014, 12:08
Ja är också rädd för bränder
Gossen Ruda
03-10-2014, 12:11
Ingen aning om orsaken, polisen har inte undersökt än. I det här fallet var det nog inte så mycket personligt som brann upp, ingen bodde där fast.
Huggorm
03-10-2014, 12:49
Hade de brandförsäkring? Struligt folk har ofta pengaproblem, så brasan kanske fick starthjälp... Tur att det inte spred sig till ditt hus i alla fall.
Gossen Ruda
03-10-2014, 13:38
Den nye ägren verkar ha problem med att göra av med pengar så det är nog inga såna problem. Det är 75-100 meter mellan husen och det brann mest på andra sidan.
Eva i Skåne
03-10-2014, 16:25
Tur att ditt hus klarade sig.
Bränder är otäcka
Gossen Ruda
03-10-2014, 18:23
Jag har okulärbesiktat lite så gott det gick utanför avspärrningarna. Inga tecken på inbrott, dörren fick brandmännen bryta upp med en kofot modell större. Inga fönster uppbrutna. Köket hade bara ett litet fönster högt upp men dat var där det brunnit mest. Jag gissar på elfel eller något glömt på spisen. Med tanke på att ägaren inte har bott där betvivlar jag på att det blir något nytt hus under den närmaste tiden.
Gossen Ruda
04-10-2014, 20:11
Kan nämna att polissteknikerna var här idag och undersökte under några timmar. De pusslade bl.a. ihop köksväggen som brandmännen slängt ut. Troligen misstänker man att branden startade någonstans där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.