Eva i Skåne
Jag köpte paket med färgmatchade lökar på Lidl. Bra pris och jag tycker Lidl´s växter brukar vara utmärkta.
Nu funderar jag dock på om detta blir rätt confused.gif
Det finns tulpaner, narcisser, hyacinter och anemoner i samma förpackning. Brukar inte vi sätta anemoner på våren för blomning under sommaren?

Jag vet att jag haft anemoner som kommit tillbaka nästa säsong, men inte alltid.
ingmet
Beror kanske på var man bor. Anemoner har jag alltid planterat på våren.. och behandlat som dahlior&gladiolius.. dvs plockat upp på hösten. De gånger jag glömt anemonerna har de tyvärr dött.. De verkar inte klara av vinter & tjäle - inte hos mig i Stockholm.
Bassam
Hej

Anemoner lökar kan klara vinter i Sverige om det kommer mild vinter . för säkehet skull, vi plockar deras lökar på höten o lägga dem i frostfri plats.
Obs
Om de planterar i krukor man ska lägga krukor i torrt och svalt plats.

H.Bassam
Eva i Skåne
Ja, milda vintrar har dom klarat sig hos mig i Skåne, men inte alla och inte varje år. Jag är dålig på att täcka.
Tror jag satsar på att spara dom frostfritt och gräva ner till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon