Eva Swahn
Jag vet att problemet är så banalt att det ligger på "Ulf Schenkmanis´nivå" men ändå - tidigare har jag alltid slängt lökarna, ska jag fortsätta med det? Det är ju snö och fruset ute och egentligen tycker jag mest om hyacinter innomhus till jul.
Åsa, mälardalen zon 2
Vattna och gödsla dem, när våren kommer gräv ner dem i trädgården, de övervintrar en bra bit upp i sverige. Blomningen i trädgården kanske inte alltid blir lika massiv, men de brukar ge lite blom och doft i trädgården i flera år.
yla
jag slänger aldrig lökar jag gräver ner dom allihop o kompisarna sparar sina åt mej

alltid är det någon som kommer igen o gläder en rolleyes.gif
Cilla
Hyacinter ser i mina ögon skrattretande larviga ut när de kommer upp på våren i min trädgård. Det har alltid känts som fel årstid för mig, och fel sorts blomma i min annars lite vilda trädgård som blommar ymnigt just på våren. På våren vill jag dessutom inte alls bli påmind om jul.

Men jag stoppar ned lökarna ändå. I en hörna i trädgården. De får ingen tillsyn alls efter julen utöver en eller två skvättar vatten i krukan. Sedan rätt ned i utomhusjorden när tjälen gått ur.

Och de är för roliga. Knubbiga, låga de första åren, sedan aningen högre och med längre blommor. Trotsiga på något sätt. Hela livet i extrema gödslingsförhållanden och så blomning till jul i torrt inomhusklimat - och sedan anpassar de sig till helt andra förhållanden.

Lite rörande faktiskt.
Hannele
Tja, jag planterar ut dem majmånad - för om inte annat, så berikar de jorden! rolleyes.gif
Man kan plocka in de ynkliga blommorna och ha i vas, ihop med annat.
Doftar ju gott!
Ingan
Vilken bra fråga, precis vad jag har funderat över.
Själv så tycker jag att bladställningarna är vackra
och sparar dem i fönstret när väl blomman är borta.
Men i år skall de planteras ut då det är första våren med egen
trädgård.
Ingan
Betty
CITAT (Eva Swahn @ 11-01-2003, 13:44)
tidigare har jag alltid slängt lökarna, ska jag fortsätta med det? egentligen tycker jag mest om hyacinter innomhus till jul.

Tycker nog att du har besvarat din fråga själv egentligen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon