Hej! Skall ha bröllop i trädgården i augusti nästa år. Dock får vi inte tillträde till trädgården fören i februari. Finns det något man kan odla på våren som hinner blomma sig fina redan till första augusti?
Man hade ju önskat plantera 500 tulpanlökar men det ser ut som om man måste planera dom ett år i förväg?..
Åsa, mälardalen zon 2
05-10-2014, 15:36
Japp tulpaner måste planteras nu i höst för blomning nästa år men i augusti brukar inte tulpaner blomma de blommar på våren-försommaren sedan vissnar de ner så vill du ha blommande tulpaner i trädgården när du gifter dig får du nog tidigarelägga bröllopet.
Kanske du kan köpa en massa pelargoner el dyl och plantera ner ifall du vill ha massor av blom i trädgården när bröllopet är.
Annars säger jag koncentrera dig på själva bröllopet, det är rätt mycket jobb med ett bröllop även om man håller det enkelt. Jag gifte mig i juni och även om mina föräldrar fixade maten via catering och jag lät floristen fixa brudbuketten (trots att jag är floristutbildad) och jag och min man gjorde allt så enkelt som möjligt när pyntade hembygdsgården med en hiskelig massa murgrönor vi hittat skitbilligt på IKEA och till dukar hade vi IKEAs billigaste lakan, så var man rätt slut de följande veckorna efter bröllopet.
Det finns alltså en befintlig, uppvuxen trädgård med gräsmatta, prydnadsbuskar, rabatter mm, men du vill se till så att det finns en massa vackra blommor i trädgården lagom till bröllopet? I så fall säger jag dahlia! Köp en stor bunt dahliaknölar tidigt på våren (brukar finnas att köpa även i Odlas webbshop) och plantera ut i juni. Dahlia finns i en massa färger, storlekar och former och de blommar från juli och framåt. Förodla dem helst inomhus först, så att du kan vara säker på att de börjar blomma i tid till bröllopet.
Elisabeth-Västkustkolonisten
05-10-2014, 19:43
Sår en massa ettåringar som du planterar ut sedan i maj
Tack för tipsen! Skall spana in Dahlia och ettåringar
Tycker du om ringblommor? De finns i olika färger från ljus ljust gula till mörkt orange,de kan du så direkt på växtplatsen i maj/juni de blommar rikligt och sköter sej själv! Sömtuta är likadan och finns säkert fler!
Det kan vara svårt att säkra att dahlia blommar till 1:a augusti, beroende på var du bor, och om du kan driva dom upp tidigare. Ett-åriga tror jag blir lättare, stora utbud och lätt att så om du vill hålla ner kostnaden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.