Ehan
Skall beställa häck och har trott att det är Avenbok jag till slut har bestämt mig för. Men när jag ser Avebokens blad så ser de lite mindre ut och lite mer "veckiga" än den fina häck jag har sett under träden vid Edsbergs slott i Sollentuna. Kan det vara så att bokens blad är lite större, slätare och mer äggformade? Är det bok jag har sett eller vad kan det vara för smalklippt häck jag har sett?

Borde kanske åka dit ock fota så jag kan lägga upp en bild…. :-)
Ehan
Eller är det så att de olika sorterna skiljer sig åt. Inser när jag sitter med plantskolans listor att det finns åtminstone 5 olika sorter i listan:

Carpinus betulus
Carpinus betulus fk Stenshuvud E
Carpinus betulus fk Carin E
Carpinus betulus 'Fastigiata'
Carpinus betulus 'Frans Fontaine'

Ja, så kan det vara så att ngn av dessa har lite slätare, större blad, eller är det kanske förhållandena som gjort att den som jag sett ser ut som den gör? Eller är det något helt annat jag har sett?
Huggorm
Även vanlig bok används som häck så det kan mycket väl vara sådan du sett
Ehan
Måste nog åka dit och fota...
Ehan
Nu tror jag att det kan vara Lind...
Huggorm
Ett bild säger mer än tusen ord rolleyes.gif
Ehan
Nu varit där och fotograferat, stal faktiskt också en liten kvist för fotografering inne eftersom det var lite för mörkt för att se bra. Häcken har inte ngn 'höstfärg' ännu och är kanske inte 100% välskött (såg alltså lite bättre ut på håll än för närstudie) - men jag har ändå fastnat riktigt för denna. Så nu frågan: Var är det? Är det Lind (och i så fall vilken sort?)?
bild[1].JPG

bild[2].JPG

Häck 1

Huggorm
Helt klart lind och förmodligen vanlig skogslind, det är den enda som brukar användas till häck.
Ehan
Har läst att 'Örebrolind' också rekommenderas till häck. Är det något du känner till Huggorm?
Ehan
Det verkar som att den kan hållas ungefär lika tunn och hög som avenbok, är det så? Verkar inte vara någon av de större plantskolorna som säljer lind, kanske finns någon orsak till det? Kanske att jag ska hålla mig till avenboken istället?
Huggorm
Hortogreen sålde lind i tiopack för häck förr men jag vet inte om de gör det längre. Avenboken är nog lite robustare och håller dessutom löven under vintern så jag antar att det är därför den är vanligare. Det är inte ofta man ser lindhäckar, men ibland stöter man på dom. Det finns en förvildad runt en övergiven tomt i närheten av där jag bor, den är ganska stor och yvig nu om man säger så.

Jag vet inte vad som är speciellt med örebrolinden men förmodligen är den bättre på att behålla grenar lågt, det brukar vara vad man avlar fram när man vill göra häck av träd.
Ehan
Äh, jag tror jag provar (dvs om jag bara får tag på plantor) - får väl gräva upp och börja från början om det inte blir bra (och gräva har man ju redan fått bra erfarenhet av sweatingbullets.gif )… Men den som har erfarenhet av att driva upp en lindhäck får mer än gärna delge sina erfarenheter!
Anders zon 1
Tror att linden växer kraftigare och skjuter mer långa skott än avenbok så den kan nog vara mer arbetskrävande att hålla snygg. Men linden klarar tuff beskärning, så är man bara "hård" mot den så funkar det säkert bra.

Sedan tycker jag personligen att avenbok eller bok har betydligt snyggare blad än lind. Höstfärgen t ex hos lind brukar bli rätt blaskig. Linden har ju dessutom förhållandevis stora blad (i synnerhet när man beskär den) som kanske inte passar jättebra till en häck, i alla fall inte mindre häckar av den typ man brukar ha i trädgårdar.
Huggorm
CITAT (Anders zon 1 @ 08-10-2014, 16:21) *
Sedan tycker jag personligen att avenbok eller bok har betydligt snyggare blad än lind. Höstfärgen t ex hos lind brukar bli rätt blaskig.
Där vet jag inte om jag vill hålla med, jag tycker nog att lind har en ganska snygg gul höstfärg som kan beskådas just nu. Kontrasten blir snygg mot stammen som blir nästan svart när den är våt. Men det skall vara riktig skogslind då, och på träd. På häckar blir det kanske annorlunda. Största nackdelen som jag ser med lind är att den fäller ut bladen väldigt sent på våren, hos mig minst en vecka in i maj, kanske två.
Anders zon 1
Jo ibland kan linden få rätt snygg gul höstfärg, men långt ifrån alltid. När du säger det så är det nog faktiskt främst skogslind som blir fin (har inte tänkt så mycket på det förut). Parklindarna i städerna tycker jag oftast har ganska trista, blaskiga höstfärger. Men höstfärgerna beror ju också mycket på hur hösten är (mycket sol och lugnt väder med lagom kyliga nätter ger fina färger, medan regn och rusk ger mindre färg) och var i landet man är. Generellt blir färgerna oftast betydligt sämre i Skåne och längs kusterna i söder än längre norrut. Och så spelar läget stor roll också. Ett soligt och ljust läge ger bättre höstfärger än ett skuggigt.

Så ska man ha en lindhäck så verkar man ju kunna dra slutsatsen att skogslind är bäst. Det är ett mindre träd än parklind, har mindre blad och dessutom finare höstfärger. smile.gif
Ehan
Tack för jättebra kommentarer! Har fortfarande inte kommit till skott med häcken (eftersom jag tvekar så mycket hela tiden). Ett långt dike är grävt, jord är beställd som ligger som en hög av dåligt samvete intill…och snart är det väl för sent att plantera thumbdown.gif

Läste att när det gällde Avenboken så skulle man dock gärna plantera i november då den hunnit avmogna - så jag kanske borde bestämma mig för Avenbok istället då så jag får något i jorden snart…? Kanske är bättre än att ändra mig till Lind nu (som jag ändå inte verkar kunna få tag på).
Huggorm
Det går bra att plantera så länge marken inte är för frusen för att gräva i. Plantorna kanske inte kan växa något när det är så kallt i jorden, men då är de redo att sätta igång så fort våren kommer.
Aqvakul
Låter spännande med lind, annars tror jag inte du blir besviken på avenbok. En stor fördel att plantera nu (du har ju allt förberett) jämfört med att vänta till våren, är tidigare växtstart och mindre känslighet för torka.
Ehan
Ja, jag tror faktiskt att det blir avenbok. Vill få i något i marken nu innan det fryser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon