Full version: Höstsådd
Katorin
Hej!
Nu när landet har tömts från pumpor, gurkor och potatis funderar jag på att prova på höstsådd för första gången. Någon som har några tips? Saker att tänka på? Bra saker att så?
MB1965
Det undrar jag med, bor i zon 1-2.

Hur fungerar det att så vintersallat, svartrot, morot o annat, måste det vintertäckas i landet då?
EKLO
Hej,

man kan höstså ganska många grönsaker: morot, palsternacka, dill, persilja, spenat, persiljerot, sallat... Dvs de sorter som behöver mkt låg jordvärme för att börja gro.

Min dill frösår sig av sig självt under sensommar/höst och kommer på så sätt lite överallt till våren. De plantorna är avgjort mycket bättre än dem man själv sår - men det borde av det skälet vra lämpligt att höstså dillen för bättre kvalitet.

Själv har jag brukat nöja mig med att höstså palsternackan, för den vinner verkligen tid på att komma igång tidigt på våren. I höst ska jag även höstså persilja och rotpersilja. Det gäller också att så mkt nära frost, det är ju inte meningen att de ska gro förrän till våren...

Man ska inte täcka sådderna för att undvika frost - tvärtom. Det som gör att höstsådda plantor ändå kickar igång tidigare än andra är att man själv inte kommit igång så tidigt på våren.
MB1965
Bra tips tackar :-)
Katorin
Aha! Ja det var bra tips. Tack! Nu väntar jag bara på frosten. smile.gif
fvd
Vitlök och grönkål.
Mjärden
Vitlök har jag höstsått i många år med bra resultat - avvaktar ännu till det blivit lite kallare. (en varm höst väntade jag till en bra bit in i november)

Jag har även provat höstså persilja och palsternacka med dåligt resultat. Självfröad dill har jag haft de flesta år och den har varit mycket kraftigare än de egensådda. Testade förra året att höstså dill, men det blev inte mycket av den. Jag har täckt med torkade blomstjälkar och det har fungerat bra med vitlöken iaf och den har fått ligga kvar och vitlöken har växt igenom och jag har sluppit rensa.
Ang palsternackan; varken höstsådd eller vårsådd hargett bra skörd mest smala nackor - vet inte vad jag gör för fel.
Katorin
Intressant med dillen. Palsternacka har jag aldrig odlat. Smart med lite rensningshjälp. 😊
Tänkte sätta vitlök mellan rosorna, ska tydligen hjälpa till att hålla ohyra borta från rosorna.
Mm grönkål! Bra tips.
Mjärden
Vitlöken blev dålig i år, bara små lökar, som inte klyftade sig. Jag är ganska övertygad om att det berodde på att jag köpt utsädet på ICA, pga att all utsädeslök var slut.
I år var utbudet bättre, det fanns 5 olika sorter att välja på Weibulls. Jag köpte en fp med två lökar "Germidour" för 39 kr och hoppas på bättre resultat nästa år. På Weibulls sa de att butikslök har fel årscykel, därför sämre resultat.

Nu har man lovat en övergång till kallare väder, så jag funderar på att plantera ut vitlöken redan nu. (och ta in den sista squashen före frosten).

Funderar på att testa jättetidig vårsådd av palsternacka som alternativ till höstsådd. För två år sedan höstsådde jag palsternacka och då gick det lite bättre
än i år, men den vårsådda palsternackan kom ifatt den höstsådda till skördetid, så skillnaden blev marginell i storlek.
Mjärden
Tänkte testa att höstså rödbetor, då jag har lite frö över sen i våras. Det blir en liten fyrkant på 40x40 cm, som jag tänkte täcka med något. Återkommer nästa år med rapport om hur det lyckades.
EKLO
Hej,

nu är jag ju alldeles för sen med min kommentar till förra inlägget - men att höstså rödbetor är ingen riktigt bra idé. Rödbetor kräver (liksom exvis bönor) högre marktemperatur för att gro. Får de för mkt kyla i början är det risk att de går upp i blom direkt.
En sägen jag hört här på forumet är att de - och en del annat, som bönor - inte ska sås förrän man kan sitta på jorden med rumpan bar!

PS. Runåbergs fröer har en bra tabell med groningstemperaturer etc på sin hemsida.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon