Jaha, som vanligt tar höstrean på Ulriksdal vettet ur en. Föll för de otroliga höstfärgerna på en ganska stor Rhus typhina dissecta (vad den nu kan heta på 'vanligt språk'?). Har aldrig tänkt att ha ett sådant träd men blev förförd av färgerna. Några idéer om vad man gör av en sådan?
Huggorm
05-10-2014, 16:40
Flikbladig rönnsumak kallas de i Sverige. Väldigt exotiskt utseende. Blir bara ett litet träd på 2-3m men skjuter gärna rotskott så det kan bli en hel dunge eller ett snår till slut.
När man ser på bilder på nätet så känns det mer som 70-talsträdgård. Rönnsumaken och några tujor till det. Jag tror jag måste hitta ngt nytt sätt - den här verkar ju kunna bli rätt så dominerande...
malarmaster
05-10-2014, 18:53
som huggis skriver blir det gärna rotskott med tiden,jag har en vanlig rönnsumak och den är väldigt gammal,troligen 50-tal. består f.n av 4 stammar och under den har jag dagliljor och rosor.
Sumaken får ju ett palmliknande utseende med tiden,med bara blad och fröställningar i topparna vilket gör att den är perfekt om man vill ha den i rabatt med underplantering. Exotiskt utseende och mkt trevligt litet träd.
Dissectan är dessutom ännu snyggare än den vanliga. Ulf
Tack Ulf, det uppmuntrade verkligen! Tyckte bara att den såg så himla fin ut där på plantskolan, när allt började se så risigt och brunt ut så hade den enorms fina färger
jamieblue
05-10-2014, 22:15
Jag tycker rönnsumaken är jättefin, tittar avundsjukt på grannens varje dag under hösten! Får inte alls 70-talsvibbar av den. Jag är dock inte lika avundsjuk på rotskotten som tittar fram överallt och skulle aldrig plantera den i min lilla trädgård. Men med rätt utrymme så!
Min sumak står i ett hörn nära gatan, o ser ut som en palm. De fina bladen , blomställningar som fylls med humlor och bin på sommaren. höstfärgerna är fantastiska. Har rosor, kungsälngsliljor o narcisser under på ena sidan, o ett par magnolior i närheten :-)
Det låter jättefint! Här hamnade den efter mycket våndor vid kanten av en slänt, några blad sitter faktiskt fortfarande kvar. Blir nog nöjd ändå. Nu bara planera vad som ska planteras under :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.