Full version: Hur växer thujor?
Atom
Skulle vilja förstå hur thuja brabant växer. Allt detta för att kunna beskära en "häck" som är alldeles för hög. Över 3 meter. 3.5? Jag vill ha den ner till 2.5m.
Dessutom har den en del döda (bruna) kvistar inuti. Dessa är lätta att bara plocka bort. Häcken ser inte riktigt fyld om man kan skriva så. Jag är rädd, att göra fel.
Är det möjligt att den blir tätare? Jag gissar dessutom att den fått för lite vatten.

Några tips?
Huggorm
Problemet är att thuja inte skjuter nya skott från stammen eller de inre delarna av grenarna, de går alltså inte att föryngra genom att kapa ner kraftigt så som man kan med lövbärande häcksorter. Kapa toppen går fint, men tar man för mycket på sidorna kan den bli gles och med "tomma" partier.
Atom
Huggorm. Tack.

Jag letade och letade och till slut hittade info via min kompis på en utländsk site. För att inte glömma, skriver jag det kompisen översatt till mig.

Brabant eller Smaragden bör beskäras regelbundet. Första gången till våren. Direkt efter frosten. I norra Europa, oftast i slutet av mars, början april. Man skär bort cirka hälften av de GRÖNA kvistarna. Har man en häck, bör man ta en och en thuja och gå rund denna. Detta kommar att göra den mycket tjockare/tätare.
En thuja släpper nya skott endast från gröna delar.
Nästa klippning bör ske i slutet av juni. Då klipper man cirka 2/3 delar av de nya skotten.
MAN BÖR INTE BESKÄRA SENARE ÄN I BÖRJAN PÅ SEPTEMBER.
Det kan orsaka vinterskador på thujorna!
När thujorna växt till önskat höjd, kan man klippa dessa på höjden.
När de blivit så tjocka som vi önskar oss + 10 cm, kan vi börja med trimningen.
Man tar då bara dessa 10cm. Vid häck, kör man bara rakt. Samma med toppen.
Inför vintern är det lämpligt att vattna thujor regelbundet. För att hålla marken fuktigt.
Även vintertid, om möjligheten finns, (ej minusgrader) bör dessa vattnas.
Näring tillförs endast till våren. Bäskärningen som ovan, kommer begränsa antalet skottar.

Det var allt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon