Full version: mur
netaave
Vi har gjort en liten ( 2,5 x 2,5 m) plattbelagd uteplats på vår framsida. Problemet är att nordanvinden viner oss på ryggen och har nu funderat på att bygga en mur där för lä och insyn.
Någon som har tips och idéer på vilken typ av sten man kan ha. Den ska även gå en liten bit runt ett hörn.
Har även en idé om att kunna plantera uppe på muren.

Neta
t955i
Kanske lecablock som ni putsar efteråt, ganska billigt alternativ. rolleyes.gif

/t955i
MimE
Kolla bara med byggnadsnämnden om det är OK. Har för mig att murar (till skillnad från trä-vindskydd) kräver byggnadslov.

Om ni bor på landet: Mura på! biggrin.gif

(Sorry för att vara glädjedödare. Men bättre att fråga först än att behöva riva...)

/Mimmi
netaave
Hej Mimmi!
Har redan kollat det, och det är med det som med uteplatser, små och naggande goa behöver inget bygglov.
blackred
CITAT (netaave @ 16-04-2004, 10:44)
Vi har gjort en liten ( 2,5 x 2,5 m) plattbelagd uteplats på vår framsida. Problemet är att nordanvinden viner oss på ryggen och har nu funderat på att bygga en mur där för lä och insyn.
Någon som har tips och idéer på vilken typ av sten man kan ha. Den ska även gå en liten bit runt ett hörn.
Har även en idé om att kunna plantera uppe på muren.

Neta

Hej!

AWS Winsor, det är en blockmur som är lätt att bygga och som inte rasar i första taget. Hur hög tänker du dig muren?

http://www.steriks.se/Privatkunder/Produkt...r_och_block/aws
magiana
Om man bygger en tät mur, blir det inte turbulens då på den sidan där man ville ha lä?
netaave
blackred: Den är 2,70 lång och 1, 20 hög. Jättefint blev det. Olikfärgad knäcksten, grå och rödtonad i diagonalmönster.
Har tyvärr ingen digitalkamera.

magiana: Turbulens????
magiana
Eh...vet inte riktigt hur jag ska förklara vad turbulens är, men vinden måste ju ha nånstans att ta vägen när den når muren. Det blir ju uppåt eller åt sidan, men innanför muren blir det ungefär som ett vakum/undertryck eller vad man ska kalla det, och vinden sugs liksom in där. Hoppas att ni fattar. Jag såg en illustration av det här i Allt om Trädgård och jag hoppas att min förklaring var klar nog.
Indie
Hej!

har själv en stenmur som tog en evighet att få som jag ville(flyttade runt stenarna för att de skulle passa....amatör som man är) Jag kan ju inte direkt säga att den är hög nog för att skydda mot någon större vind men vi har även satt lite buskar dvs syren och gulbladig kornell.Det går jättebra att plantera i stenmuren och just nu blommar muren för fullt.
jag har lagt in två nya bilder på muren i mitt album....kanske kan de ge dig några idéer?

rolleyes.gif /Indie
netaave
Vi rundade muren lite inåt mot uteplatsen på ena sidan och på den andra har jag ett vindskydd i trä sitter vinkelrätt mot muren, det är vindstilla på hela uteplatsen, gassigt som 17 där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon