Mjärden
Jag har en gammal svartvinbärsbuske (minst 20 år), som har gett väldig dålig skörd de sista åren. I år klippte jag ner den helt, men funderar på att gräva upp den och kassera den. Frågan är hur mycket av rötterna man skall ta bort, den har ett rotsystem, som brett ut sig ca 1m åt sidorna. Räcker det med att gräva/hugga av rakt ner ca 20 cm utanför och lyfta bort busken och ta bort så mycket jord som möjligt. Måste jag få bort rötterna som spritt ut sig eller kan de vara kvar och förmultna ?

Jag har tänkt ersätta den med röda vinbär, som jag har mer användning för till gelékokning och saft, har ni något tips på sort som ger goda bär i riklig mängd ?
RibesRubusVitis
Skulle tro att det räcker utmärkt med 20 cm, eller mindre än så. Jag har själv en del vinbärsbuskar och har aldrig upplevt att det kommit några rotskott utanför de grövsta rötterna i kärnan. (Omvänt är det ju med hallon, som kan vandra iväg hur långt som helst.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon