Är det någon som ser vilken sort detta är eller vågar sig på en gissning?
Inuti är det hårt, syrligt men gott. Sen sort de hänger kvar till snön kommer.
En fråga till, vissa äpplen har som vårtor. Tillhör det sorten eller är det något fel?
IMG_1362.jpg
IMG_1360.jpg
IMG_1361.jpg
Eva i Skåne
15-10-2014, 13:33
Jag tycker det ser ut att kunna var Belle de Boscop. Det är, eller var åtminstone förr, ett populärt matäpple.
Ganska grovt skal och grov struktur på fruktköttet, det tycker jag det ser ut som på bilderna också. "Vårtorna" vet jag inte vad det är, men sannolikt ofarligt. Jag har sett det nån gång också.
Jag är inte nån expert på äpplen, så jag kan vara helt fel på det, men BdB är en sort jag har erfarenhet av.
Jag tycker det är gott att äta också men skalar bort det tjocka skalet och jag gillar sura äpplen.
Med rätt förvaring är det en sort som räknas till vinteräpplen och håller till framåt våren minst.
Tack för svar ska genast kolla upp den sorten. Här kommer en bild av insidan med.
Jo trädet är nog gammalt, en riktigt tjock stam för att vara äppelträd.
Inkråmet
Huggorm
15-10-2014, 19:05
"Vårtorna" är helt ofarliga. Jag vet inte vad de beror på men de är väldig vanliga på hemodlade äpplen. Kanske har de växt för fort eller för sakta? Det är ju någonting med att delar av skalet inte hänger med helt när äpplet utvecklas.