Full version: Äppelsort?
Emma
Är det någon som ser vilken sort detta är eller vågar sig på en gissning?
Inuti är det hårt, syrligt men gott. Sen sort de hänger kvar till snön kommer.
En fråga till, vissa äpplen har som vårtor. Tillhör det sorten eller är det något fel?
IMG_1362.jpg

IMG_1360.jpg

IMG_1361.jpg

Eva i Skåne
Jag tycker det ser ut att kunna var Belle de Boscop. Det är, eller var åtminstone förr, ett populärt matäpple.
Ganska grovt skal och grov struktur på fruktköttet, det tycker jag det ser ut som på bilderna också. "Vårtorna" vet jag inte vad det är, men sannolikt ofarligt. Jag har sett det nån gång också.

Jag är inte nån expert på äpplen, så jag kan vara helt fel på det, men BdB är en sort jag har erfarenhet av.
Jag tycker det är gott att äta också men skalar bort det tjocka skalet och jag gillar sura äpplen.

Med rätt förvaring är det en sort som räknas till vinteräpplen och håller till framåt våren minst.
Emma
Tack för svar ska genast kolla upp den sorten. Här kommer en bild av insidan med.
Jo trädet är nog gammalt, en riktigt tjock stam för att vara äppelträd.
Inkråmet

Huggorm
"Vårtorna" är helt ofarliga. Jag vet inte vad de beror på men de är väldig vanliga på hemodlade äpplen. Kanske har de växt för fort eller för sakta? Det är ju någonting med att delar av skalet inte hänger med helt när äpplet utvecklas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon