Monarda
Själv tycker jag gamla ordspråk kan vara både fyndiga och roliga och använder dom gärna när det passar. Tyvärr verkar det vara en "konst" i utdöende. "Mycket väsen för så lite ull, sa gumman när hon klippte grisen" - passade bra idag på jobbet när en grej vi jobbat med gick åt pipan.
Har ni några gamla ordspråk som ni brukar klämma till med?
vanjalarsa
Jag tycker också att det är kul med ordspråk...te.x Är huvet dumt får kroppen lida.. Det löser sig sa han som sket i slasken.....
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
hattstugan

Använder också ordspråk som Allt ordnar sig bara man tar det som det kommer
gunsta
Ja - jag/vi använder mycket ordspråk och talesätt. Ett litet urval: "tingens inneboende ondska" (när jag slår mig på något), en favorit är när vi är ute åker brukar jag säga "när änglar reser blir det vackert väder" - en annan favorit "tyst min mun så får du socker".

Plus väldigt många fler - vi använder också uttryck från originella släktingar som Morbror Anders - väckarklocka= väckelsemaskin.
Bengalow
Jag älskar ordspråk, helst om dom är lite på gränsen. "Det jämnar ut sig när man sätter sig", sa han som sket i byxan...
Monarda
"Snyggt men inte pråligt, sa Fan och måla svansen grön" också en av favoriterna. rolleyes.gif
gunsta
-"små sår och fattiga vänner ska man inte förakta".
fvd
Min mamma talade mycket i ordspråk t ex "har man tagit fan i båten får man ro den iland". Jag tänker ofta i ordspråk en vana från min barndom min pappa däremot använde däremot inte inte ordspråk så ofta konstigt nog.
hattstugan

"Kommer tid kommer råd" är ytterligare ett ordspråk som används!
Monarda
Ett ganska brutalt med andemeningen att allt löser sig: "Det ordnar sig med blommor bara käringa blir dö."
kerstin z5-6
Harta borti harta jer brano, å harta borti he, jer nalta.
kolonista
Kors i arslet sa kärringa när hon satte sej på lien.

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd.
gunsta
Jag sällar mig till 'gruppen' som använder ordspråk/talesätt som rör i dom nedre/bakre regionerna, många finns. Ett uttryck som jag använder är: "det låter stort när katten skiter". Och så en favorit efter Moster Anna-Lisa - helst ska det sägas på grovt Valbo-mål - men det 'låter ung så här: "högfäl har en 'sketten' änne" (kan översättas ung så här: (Även) högfärd har en skitig ända).
Monarda
Min saliga mor som var en kvinna med fart och fläkt i använde sig ofta av uttrycket: "Här hoppar inga halta höns!" Och det passade verkligen bra in på henne. giggle.gif
hattstugan

" En liten hinner mycket medan en stor vänder sig" sa min Gamlamormor som var en tvärhand hög
Tapio
Halaj!

Jag gillar lite alternativa varianter:

”här gäller det att hålla tungan i rätt mun”

”på detta vis gör jag två flugor på smällen”

”det här passar mig som fisken i handsken!”

//T
Bengalow
"Jag tror att gräset är förbannat!" sa mannen som torka arslet med brännässlor.
fvd
Tomma hundar jaga bäst.
kolonista
Tomma tunnor skramlar mest.
gunsta
Det här talesättet använder jag (som passagerare) när vi precis ska åka utför en mycket lång och ökänd backe i södra Dalarna - "nu börjas det sa han som visa björn".
Monarda
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-10-2014, 21:33) *

Jag tror Kerstin att vi måste be om en översättning, det är väl något bygdemål antar jag?
morgonstjerna
Ofta och gärna! En favorit är: "Om inte om hade varit så hade kärringen skjutit björnen med kvastskaftet."
kolonista
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-10-2014, 21:33) *

Får man gissa vilt och våldsamt??????
Hälften av hälften ger ganska mycket och hälften av det ger ingenting.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon