sayno
Hej!

Finns en liten söt buske/växt som jag fastnat för då jag var i Kroatien, fick med mig en liten del och den verkade trivas till en början, rötterna fäste och den blev större, efter cirka 2 månader började något gå snett och den börja gulna.. tror den fick för mycket vatten, men är osäker.. först såg den ut att "torka" så jag gav den vatten...hur som helst, den dog. crying.gif

Nu fick jag en ny "buske" som mor fick med sig hem, frågan är dock hur jag ska göra för att få den att trivas, problemet är att jag inte vet något om vad den föredrar, vet inte vad det är för en... vill den ha det torrrt/fuktigt, soligt...spelar jorden roll osv, den är en uteväxt (det var den i Kroatien iaf) och jag höll den inomhus. Värst ett försök, då flera andra uteväxter från Kroatien stortrivs inne i lägenheten!

Så till min fråga, vad är detta för växt? Så man kan hitta lite mer fakta, den har om jag minns rätt små långa gula blommor när den blommar. Kan man ha den inne eller kanske ute på balkongen här i Sverige (levande då confused.gif ) ?

kerstin z5-6
Ett bra tecken# att gå på är att de med silverfärgat bladverk är oftast torktåliga växer och gillar inte för mycket fukt. Den ser ut som en artemisia av något slag och borde trivas bäst ute, du kan skydda krukan över vintern med att ställa den på tex frigolit , linda krukan med säckväv, bara krukan inte växten
Det borde den klara.
Bengalow
Vad är idéen med att ställa den på en frigolitplatta, kerstin?
Om man slår på Google om Artemisia (malört t.ex.), vilket jag också tror, så är den torktålig, och skall inte ha för mycket vatten. Om du har en glasveranda, så bör den överleva där ganska enkelt.
kerstin z5-6
En frigolitplatta isolerar mot svår kyla.Krukade växter är utsatta , frigolit gör inte allt men en del, fa för att utjämna temperaturer fram till våren.
hs04290
Hej!
En tyckare till!
Plantera den i hälften grovt grus och hälften jord. Lecakulor i botten.
OM du har en sandlåda, grav ner krukan där.
OM du kan ha den under takutsprång, så det inte blir så mycket nederbörd, bra!
Täck gärna m torra löv och ngn granruska.
SÅ!
Bra dränering! Viktigast!
Lite skydd mot kylan. Bra.
Lycka till!
Helena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon