Full version: pelargonsticklingar
terima
många bra tips om sticklingar, ska jag plantera om i näringsrik jord i större krukor när dom rotat sig? och ska dom sedan stå ljust,svalt och fuktig jord eller? har 36 kaskadsticklingar och 5 appleblossom rosebud snälla svara, tack
Bassam
Hej
överskott näring skadar växter, och de har små rötter som kan inte upprepa förlorat vatten från sticklingar, så kan jag ge min förslag:
1 planterar inte dem med mycket näring.
2 du kan lägga dem i fuktigt jord o under sval grader mellan +10 till +15.
H.Bassam
Eva i Skåne
När dom fått rötter kan du plantera i vanlig blomjord, men ge inte för mycket vatten och ingen extra näring under vintern. Dom behöver heller inga särskilt stora krukor eftersom rotsystemet inte blir jättestort under vintern. Du kan ha dom i vanlig rumstemperatur i ett fönster
Dom kommer nog inte växa nåt nämnvärt i vinter och det dom växer blir antagligen klent/rangligt. Framåt februari eller lite senare kan du tukta dom lite så dom får lite form (gäller främst rosebud eftersom det andra är en hängsort).
Återkom gärna med bilder till våren om du inte vet hur du ska göra då.

Lycka till!
terima
tack snälla, nu vet jag precis vad jag skall göra. foton kommer till våren.
jaj-51
Jag har använt det mesta från dyra ROTIT jiffy, näringsfattig såjord.

Prisskillnaden är stor men det blir inte fler sticklingar som slår rot!

Nu använder jag bara vanlig billig påsjord 5st för 100kr

Med lite sand i den jorden så blir det mycket lättare att återfukta om den skulle råka torka ut

I sommar har jag rotat ca 150 sticklingar med den billiga jorden direkt i 1 liters krukor.
Enkelt billigt och sparar både arbete och pengar.

Mitt råd spar pengarna och köp något roligt i stället
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon