Full version: Orkidéfrågor
Linnsan333
Hej!
Jag har sedan grannen gav mig sin väldigt ledsna orkidé förrasommaren blivit väldigt förtjust i dessa blommor! grannens orkidé lyckades jag rädda( den hade stått på balkong i söderläge hela sommaren)och fick den till och med att blomma om! Men jag kan inte så mycket om hur man sköter dem egentligen...

Sambon överraskade mig med två brudorkidéer. Tycker att jorden i dessa ser för "jordig" ut och tänker att jag bör plantera om dem. Han köpte med pinjebark till jord.
Nu till mina frågor:

1. Går det att plantera om orkidéer när som helst? kan jag plantera om dessa nya nu?
2. går det att endast ha pinjebark till dem?
3. Behöver de ha större kruka när rötterna sticker upp över krukkanten?
4. kan man plantera dem i glaskrukor? Fick två sådana till av sambon, men osäker på om de fungerar då det inte är ngt hål i botten. Då kan ju inte vattnet rinna av..skulle det gå om man har stenar i botten och sen jord eller det är bättre att skaffa andra krukor?
5. hur ofta ska man vattna? Den jag räddade från grannen har jag vattnat när rötterna börjat se vita ut och då ställt den i bad över natten. Kan jag fortsätta med det eller finns det bättre sätt att vattna på?
6. hur är det med näring? Behövs det? Speciell orkidénäring? Den jag räddade från grannen har jag haft ett år och lite till och aldrig gett näring men den skulle kanske må bra av det?...
7. Hur gör man med vissna blad? ska man ta dem när de börjar gulna eller vänta tills de har torkat helt innan man tar dem? samma fråga gällande vissnande blommor? ta dem eller vänta tills de trillar?

Tack på förhand!
pejori
1 Ja.
2 ja.
3 nej.
4 ja, men har du inga hål i botten, lägg i lite grus, så du ser var vattnet är.
5 som du gör nu. Vattna när dom är vita.
6 jag ger aldrig mina näring och dom lever ändå, så det är nog valfritt.
7 Vänta, både blad och blommor. Växten tar tillbaka den näring som finns.
Bassam
Hej
Jag ska försöka svar
1 Det är bästa omplantering tid efter övervintring.
2 Det är inte tillräckligt
3 De behöver en större kruka.
4 de är bästa krukor som har hål på botten för att ta bort överflodiga vatten.
5 Vi har en bra bas är att vattna växter när jorden bli torr till ett djup av 5cm du kan repetera och lära sig det genom att doppa en penna eller din finger i jorden
6 alla växters tillväxt älskar näring under under våren och sommar special efter de slutar blomma.
7 blad och blommor och olika delar av växter, bäst bästa att använda dem efter torkning för att undvika svamp sjukdom
H.Bassam
Linnsan333
Tack för era svar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon