Jag har en liten passionsblomma som inte mår så bra. Bladen får små små prickar, gulnar och trillar av. Den verkar allmänt svag också... Vad kan det vara? Se bilder:
[attachment=82194:bild_1_3.JPG]
[attachment=82196:bild_2_3.JPG]
Hej
Jag tycker att den ser ut som näring brist.
H.Bassam
Okej det är bara det att den är omplanterad för inte så länge sen och jag har näringsvattnat den så vilket ämne kan det vara som den har brist på då?
Åsa, mälardalen zon 2
28-10-2014, 11:48
Kan vara ljusbrist med växten kan inte använda näringen ifall det inte finns massor av ljus och det ljuset vi har i sverige på hösten-vintern är väldigt dåligt det är fel färg på det mm. + styrkan är långt ifrån styrkan som finns på våren-sommaren
Purpose
21-11-2014, 08:37
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-10-2014, 11:48)

Kan vara ljusbrist med växten kan inte använda näringen ifall det inte finns massor av ljus och det ljuset vi har i sverige på hösten-vintern är väldigt dåligt det är fel färg på det mm. + styrkan är långt ifrån styrkan som finns på våren-sommaren
Bör man lägga till en lämplig växtlampa i så fall?
Åsa, mälardalen zon 2
22-11-2014, 08:39
För det mesta överlever växterna till våren även om de ser risiga ut under vintern. Lider man själv av att växterna ser risiga ut kan man sätta ett lysrör/lågenergilampa 10-15cm ovanför växterna och ge ljust 12-14tim/dygn.
Hej
Jag såg på bilden att blad blir gula mellan nerver, så jag tycker om att de fattas FE näring ( Järn), och det blir när blir jorden kalk, så jag tycker att du behöver näring som innehåller Fe.
Obs
Du förlorar mycket om du ersätta dem med lysrör, och du behöver kontrolera vatten för att mera vatten ger gula blad o mindre vatten ger gula blad, ge vatten när du lägga din fingar i jorden om den kommer torr ge vatten.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.