Så sent som i juni/juli hade jag två jackfruit-plantor och två smultronguavaplantor. Den stora jackfruiten var ca 50 cm hög och den andra något mindre. Båda smultronguavorna var ca 60-70 cm höga. Alla plantorna är frösådda och kom upp ur jorden för 2-3 år sen.

Under försommaren fällde först jackfruit-plantorna alla sina blad. Detta tog bara ett par veckor. Det började med att en del av bladen blev bruna på mindre ytor på bladen (längs med kanterna/längst ut om jag inte minns fel). De såg egentligen inte särskilt sjuka ut, i stort var bladen stora, mörkgröna och färska även efter att de hade fallit av. När plantorna hade tappat sina blad försökte de producera nya men alla nya knoppar blev bruna och föll av direkt. Grenarna blev bruna och dog utifrån och in också. Resultatet blev att en planta dog och den andra som var lite större har tre knoppar som har växt till sig lite de senaste månaderna.

En kort tid efter att jackfruitplantorna tappade sina blad började även smultronguavaplantorna tappa sina blad, dock i långsammare takt. De blir antingen lite bruna i kanterna eller så blir mindre eller större ytor på bladen "tunna" och lite ljusare. Dock är de förvånadsvärt mörkgröna och tillsynes friska när de faller av. Även här blir grenarna bruna och dör utifrån och in.

Inga av plantorna har reagerat såhär tidigare. Vare sig på vintrarna eller somrarna. Någon som vet vad detta kan bero på? De står i ca 5 l stora krukor och får flytande näring då och då om somrarna. Jag vattnar dom på samma sätt som tidigare och som mina andra exotiska växter (passionsfrukt, tamarind m.m.). Dessa mår bra.

Tacksam för alla tips jag kan få smile.gif