Gossen Ruda
28-10-2014, 12:06
Curlingbarnet bredvid mig hade inbrott i helgen. Hon var tydligen inte hemma, någon hade pangat rutan i altandörren med en sten och kommit in. Vet ej om något stulits, vi har ju ingen kontakt. Jag är dock inte så rädd för inbrott, det är mycket svårare hos mig. Hon hade visserligen larm som förmodligen hade tjutit, men larm förhindrar inga inbrott. Det tar bara några minuter att snabbt springa igenom huset och rafsa åt sig datorer och liknande. Larm indikerar däremot att det kanske finns värdesaker i huset. Altandörr är rena inbjudan till tjuvar, tydligen fanns det inget ordentligt lås på den. Jag har ordentliga lås på ingångsdörren och källardörren. Skyddsjärn på den senare pga fönster och likaså på källarfönstren. En fast besluten inbrottstjuv med riktiga verktyg tar sig in men smasch and grab kommer inte att ske. Sen har jag inga värdesaker att tala om. Billigaste LED-tv:n jag kunde hitta, likaså DVD:n. Inga pengar hemma och datorerna är stora towermodeller. Billiga skärmar mm. En tjuv skulle bli besviken.
hattstugan
28-10-2014, 18:08
Säg inte så Gossen Ruda!
Jag hade inbrott förra året och det försvann verktyg och kaffe bla förutom dator och kamera! Båda av äldre modell!
kamilenski
28-10-2014, 19:51
Tjuvar är tjuvar. Jag skulle skicka dem till Sibirien!
Jag har aldrig vunnit eller fått något utan slit från min sida. Och har aldrig stulit! Inte ens pennor från jobbet.
Ingen ärlig människa förtjänar att bli bestulen! Dagens Sverige skrämmer mig. På 70 talet kunde man lämna entré dörren stå på glänt!
Idag? Fy :-(
Eva i Skåne
28-10-2014, 20:08
Inbrott är kränkande och skapar oro i långa tider för många drabbade.
Om larm skyddar eller inte är en fråga man kan tvista om. Om man ser till en inbrottsvåg i en villagata eller villaområde så är det trots allt de hus utan larm som drabbas i första hand.
Gossen Ruda
28-10-2014, 22:33
Lite lustigt att man pratade om inbrott i dagens Rapport. Just denna veckan tycks vara den största inbrottsveckan. Sysslolösa skolungdomar? Beträffande mitt hus så är jag som sagt ganska lugn för inbrott. Huset är ganska säkert för snabba inbrott av tillfällighetstyp, och yrkestjuvar kollar nog upp före.
hattstugan
29-10-2014, 08:10
Tyvärr går ingen säker mot inbrott!
Trodde aldrig att någon skulle hitta mitt hus och bryta sig in där, men se det gjorde några iaf!
Larm hjälper kanske om det finns grannar som reagerar, vilket man inte kan lita på!
Huggorm
30-10-2014, 23:58
Jag hade inbrott för några år sedan när jag byggde stugan. De stal verkligen allt, från kaminen till paket med spik och halvfulla färgburkar. Men det mesta hittades igen efteråt, tjuven hade gömt det i skogen för att hämta senare. Sedan dess känner jag mig inte riktigt trygg för sådant längre, det första jag gör varje gång jag kör in på tomten nu är att kolla om dörren verkar vara uppbruten.
Elisabeth-Västkustkolonisten
31-10-2014, 10:19
Inbrott är alltid hemskt för den som drabbas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.