Full version: Vindskydd mot åker
Glimber
Vi har några äppelträd som står illa till, vindpinat och blött. De är sjuka och står precis intill ett dike.
Jag vill byta ut dom mot något annat vindskydd... Har sett dessa träd (se bild) på repslagaregatan i Linköping som jag tänker kan funka, men jag vet inte vad det är... Någon annan som vet?
Bassam
Hej

Tuja det är bra o vintergrön o behöver inte mycket skötsel, bara lägga löv med granris över på hösten, och täcka den med täckväv under Januari Februaqri för att skydda den från vårsol.

kruka/barrot är bra o de har samma skötsel som tjuja de har bra pris under hösten.

Oxel den är bra men den tappar blad under vinter tid

H.Bassam
Huggorm
Jag har också suttit på google maps och försökt få bättre bilder nu, men det är inte enkelt. Tycker mest det ser ut som Quercus robur 'Fastigiata', alltså smalväxande form av vanlig ek. Om det är det, så blir de betydligt större med tiden. Funkar utmärkt som läbälte iofs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon