Full version: Växthusfläkt
Orangeriägare
Hej
Jag håller på att förbereda mig inför första hösten/vintern med växthus. Då hittade jag det här forumet och hoppas på att kunna få tips från er mer rutinerade växthusägare på marknadens bästa växthusfläkt. Jag har försökt få ut lite information från tidigare trådar men undrar om någon kan rekommenderar speciellt märke. Vill verkligen ha den bästa växthusfläkten. Mitt växthus är 25 kvm och 4,40 meter takhöjd. Tack på förhand!
kerstin z5-6
Beror ju på vad du ska odla under vintern och på hur stor yta?
Ska du övervintra frostfritt enbart eller behöver du värma till högre gradtal?
Orangeriägare
Hej Kerstin

Tack för ditt svar! Jag odlar ingenting i växthuset. Jag har 4 stora träd därinne; lager, citron, fikon och oliv. Utöver dessa har jag en vit passionsblomma som slingrar sig upp i taket och lite myrten i krukor. Jag hoppas på att kunna ha träden utplacerade på sina platser en månad till utan att det ska kosta en förmögenhet att värma upp. Vi sitter fortfarande och äter middag därute på kvällen. Jag bor i Zon 1 och orangeriet har två stenväggar som vetter mot huset. Taket är i glas. Blir det riktigt kallt så har jag förberett med Willab Gardens bubbelplast och får väl då fösa ihop träden på en mindre yta (ca 8kvm) som jag klär in med buppelplasten - ett litet tält i huset. Vad jag förstår sätter man väl fläkten inne i tältet då. Jag måste väl hålla minst 5 grader därinne. Redan nu märker jag dock att det behövs en fläkt för det blir mycket kondens och citronträdet har blivit angripet av pärlsköldlöss. Jag har även läst att man kan använda fläkten på sommaren för att få ut överskottsvärme. Så jag vill helst ha en fläkt som klarar alla bitarna; avfuktare, cirkulation, uppvärmning med termostat.
Bockstensmannen
Jag satte in en billig Biltemafläkt. Fast den är riktigt bra, den har kalluftläge jag använder med en timer så att den fläktar på natten. Den ger cirkulation och fläktar runt värme från ett element som går på bergvärme.
Innan denna så blev det mögel då man stängt övrig ventilation.
Mitt växthus är dock inte så stort, ca 12m2 och 2,70högt så denna räkte för mig.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Flakt/Varmeflakt-35009/ De har även frostvakt och termostat så man kan ställa in den att ge värme under en viss temp.
Väldigt tyst och bra och känns som orimligt hög kvalité för den lilla pengen.

Har du 3-fas kanske du kan köra den stora modellen alternativt sätta in ett par stycken i varsin del i växthuset.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Flakt/Varmef...W--400-V-46337/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon