Sidor: 1, 2
Eva i Västerås
Nu har jag planterat mina små vitlöksklyftor i fin jord, med lagom täcke över.
Jag hade ingen Atamon att skölja dom i, så jag hoppas att det inte är någon svamp som orsakat att lökarna var så små. men dom är friska och fina.
Hoppas nu att skörden år 2015 blir bättre än 2014.
zarda
Jag fick ner mina förra helgen, lagom till ösregnet kom. smile.gif

27 stycken Siberian Red och 67 st Thermidrome fick jag plats med. Det vore väl attans om alla lyckades ruttna bort i det varma vädret. Som vitlöks-nybörjare behöver man lite uppmuntran. smile.gif

Lycka till med dina Eva!
Mjärden
jag flyttar över mitt inlägg från den gamla vitlökstråden till den nya, då det blir denna som kommer att användas nästa år;

Jag skulle plantera min vitlökar 30/10, men det blev bara en rad, då lökn nr 2 var rutten. Jag åkte till Weibulls och fick ersättningslök av märket "Therador". Egentligen var detta mycket bättre, då jag får chansen att testa två sorter både vad gäller skörd och smak. Skall försöka komma ihåg att redovisa hur det går nästa år, blir det "Germidour" eller "Therador" som blir vinnare ?
Åsa, mälardalen zon 2
Inte planterat än det är fortfarande för varmt här i stockholmstrakten men bädden står färdig med massor av hästgödsel nedgrävt och jag har stora klyftor redo för utsättning (stora klyftor ger stora lökar, små ger små lökar)
Eva i Västerås
Åsa, jag vet!
Men jag HAR bara små lökar. Fast sorten är speciell, och jag vill ha den kvar.
johanr
Jag satte 150 klyftor för 2 veckor sedan, uppdelat på 4 sorter. Bor i Umeå, man vet ju aldrig när tjälen kommer här. Kan bli om 1 v eller i december. Skörden i år blev halvdan avseende storlek, men bra annars på många sätt. Hoppas på bättre storlek nästa år.
Preussen
Roligt att det kommit igång en tråd för denna säsong oxå.
själv har jag inte kommit igång med plantering. Det är för milt här i skåneland. Landen jag skall sätta i är väl förberedda. Nu skall först badrummet bli färdigt, sen blir det planering och till sist plantering. Jag har (måste vara en slump) fått några nya sorter på halsen som skall bli spännande att följa. Jag avvecklade två sorter i år och då är det proportionerligt att införskaffa sex nya :-).
Om någon vill testa på så har jag bulbiller av diverse sorter kvar.
Scout
Mina vitlökar åkte i jorden förra helgen, sista oktober, gäller att passa på när det inte regnar tänkte jag. Leran blir ju bara mer och mer kletig så här års här i Uppsala. Tog mitt gamla avbrutna grepskaft som jag spetsat med yxan och tryckte lagom djupa hål med det, 15cm mellan hålen. Mosade ner en klyfta i varje hål, och tryckte igen hålet. Eftersom det är svårt att gräva ner gödseln i den kletiga leran så här års så täcke jag bara allt med 5cm halvbrunnen blandad skit, och täckte det med minst 5cm vissen bönblast och gammalt gräs. Tänker att maskarna får blanda ner det åt mig sen. Vad tror ni om den taktiken? Eller borde jag grävt ner gödseln ordentligt så att rötterna kan växa ner i den? Hrm... För sent att göra något åt nu i vilket fall...

Det blev 32st Vigor och 32st Siberian red. Totalt 732g utsädesklyftor => medelvikt på drygt 11,4g/klyfta, de var stora som fan allihop.

Leningradskij fick utgå i år. Inte så att de är dåliga, men de blir inte riktigt lika stora och fina som de andra två hos mig, och det blir enklare med bara två sorter.

Då är det bara att luta sig tillbaka i soffan och invänta våren då, och hoppas på det bästa.
Preussen
CITAT (Scout @ 08-11-2014, 20:11) *
Mina vitlökar åkte i jorden förra helgen, sista oktober, gäller att passa på när det inte regnar tänkte jag. Leran blir ju bara mer och mer kletig så här års här i Uppsala. Tog mitt gamla avbrutna grepskaft som jag spetsat med yxan och tryckte lagom djupa hål med det, 15cm mellan hålen. Mosade ner en klyfta i varje hål, och tryckte igen hålet. Eftersom det är svårt att gräva ner gödseln i den kletiga leran så här års så täcke jag bara allt med 5cm halvbrunnen blandad skit, och täckte det med minst 5cm vissen bönblast och gammalt gräs. Tänker att maskarna får blanda ner det åt mig sen. Vad tror ni om den taktiken? Eller borde jag grävt ner gödseln ordentligt så att rötterna kan växa ner i den? Hrm... För sent att göra något åt nu i vilket fall...

Det blev 32st Vigor och 32st Siberian red. Totalt 732g utsädesklyftor => medelvikt på drygt 11,4g/klyfta, de var stora som fan allihop.

Leningradskij fick utgå i år. Inte så att de är dåliga, men de blir inte riktigt lika stora och fina som de andra två hos mig, och det blir enklare med bara två sorter.

Då är det bara att luta sig tillbaka i soffan och invänta våren då, och hoppas på det bästa.

Är jorden i god kultur så går det bra att gödsla på det sätt du beskriver. Gödsla någon gång under våren/försommaren som komplement. Lerjord brukar sällan vara näringsfattig så klyftorna får troligen tillräckligt innan vintervilan.
Bra redskap du har fixat. Själv har jag ett gammalt stolsben som jag gjort markering för djup (8cm) och avstånd (15cm). Det underlättar verkligen vid plantering men nackdelen är att hålet blir för litet för de största klyftorna. Då får jag tänja ut hålet genom att cirkulera runt pinnen. Tur nog har jag ingen styv lera.

I år odlar jag på två ställen. På min koloni odlar jag för matkonsumtion. Där har jag diverse jordbunda svampsjukdomar som jag lärt mig begränsa samt årliga angrepp av lökflugan. Där behåller jag de sorter som ger mest och bäst avkastning. De som inte kvalar in slutar jag odla och fyller på med de som fungerar bra. I år innebär det två färre sorter, det blir mycket enklare på alla plan. Utsädet som jag tar av skörden odlar jag endast på kolonin, topplök av bra sorter sparar jag för egen del men öven för andra.
Hos mina föräldrar i veberöd har jag börjat odla intressanta och mer, i sverige, svårtillgängliga sorter. Härifrån går större delen av skörden till utsäde som jag själv odlar vidare på men även för försäljning. I år blir det 7 sorter från lök samt 2-3 från bulbill. Jorden i veberöd är frisk från sjukdom som drabbar lök .
Preussen
Planterade 140 klyftor uppdelat på nio sorter igår. 15cm plant och radavstånd, 8cm djup.
Fick klyftor över av morado, leningradskij och purple haze.
Lasse Trädgårdsnörd
I dag åkte mina 123 klyftor ner av:
- Leningradskij
- Germidour
- Siberian Red
- Northern White
- Rysk 4
- Ural 1
- Thermidrome

Kollade inte jordtempen men hoppas det inte är för varmt.
Preussen
CITAT (Lasse Trädgårdsnörd @ 19-11-2014, 15:56) *
I dag åkte mina 123 klyftor ner av:
- Leningradskij
- Germidour
- Siberian Red
- Northern White
- Rysk 4
- Ural 1
- Thermidrome

Kollade inte jordtempen men hoppas det inte är för varmt.

Trevlig uppsättning det där.
Visst hade det varit bättre med kyligare jord men det går bra ändå. Det är många andra parametrar som ska stämma in såsom tid att göra det, uppehållsväder, utsädets status mfl. Jag har satt allt mitt (ok, blir nog någon enstaka rad till) så att jag kan hålla vinter.
Bassam
Hej
Man behöver inte använda bekämpningsmedel om man har frisk vitlöksklyftor.
H:Bassam
Preussen
CITAT (Bassam @ 21-11-2014, 03:31) *
Hej
Man behöver inte använda bekämpningsmedel om man har frisk vitlöksklyftor.
H:Bassam

Inte för att vara sån Bassam men det säger sig själv. Inte tar man medicin om man inte är sjuk.
Hur är det med certifierat utsäde från frankrike? Visst är det behandlat?
Preussen
I dagarna får jag de sista klyftorna som ska ner i jorden. Sorten heter "kodaver", är en estnisk sort som kommer närmast från finland. Jorden är förberedd så de ska bara ner i jorden. Sen är det vinter :-)
Äntligen börjar minusgraderna komma. Hur ser det ut hos er?
duo2010
Hej Preussen
jo tack jag fick de jordade förra veckan 13 blandade bulbiller och 13 av var sort Ural, Sebiran red, Vigor, Hammar, 13 enhetslökar som jag inte minns varifrån, förmodligen förra säsongens bulbiller. De två första hade jättestora klyftor från stora lökar. Det har ju varit så otroligt varmti höst här i Gbgtrakten men nu vågade jag inte vänta längre. Sen kom kylan men bara ett par minus så ngn käle är långt borta och lökarna hinner rota sig inför den kommande? vintern. Climate change usch så vi ställt till det.
gunilla
Bassam
Hej gunilla

Det finns inte någon 100% procent säker, men vi behöver ta lite risk ibland, vi behöver bli modiga och tålamod, vi lära oss från mina fel. Jag vågar inte chansa varit och det kommer inte bra saker med mig, men nu vågar göra o chansa mycket så jag kommer med nytt och bra varje dag, men jag får lite otur ibland.

H.Bassam
Preussen
CITAT (duo2010 @ 02-12-2014, 22:20) *
Hej Preussen
jo tack jag fick de jordade förra veckan 13 blandade bulbiller och 13 av var sort Ural, Sebiran red, Vigor, Hammar, 13 enhetslökar som jag inte minns varifrån, förmodligen förra säsongens bulbiller. De två första hade jättestora klyftor från stora lökar. Det har ju varit så otroligt varmti höst här i Gbgtrakten men nu vågade jag inte vänta längre. Sen kom kylan men bara ett par minus så ngn käle är långt borta och lökarna hinner rota sig inför den kommande? vintern. Climate change usch så vi ställt till det.
gunilla

Allt går inte att kontrollera och/eller att påverka. Väderlek är specifikt något sådant. Då får en göra det bästa av situationen och du verkar ha hanterat det bra. I synnerhet vigor har fått bra förutsättningar för att du väntat. Typ1 o 6 vill gärna vinterspira och om de växer till sig alldeles för mycket innan kylan slår till kan de utvintra.
Nu har jag äntligen fått ner allt i jorden.
renate
De löker jag köpte var inte av bästa kvalitet men jag planterade de ändå.jag hade en hel del eget utsäde(visserligen små lökar) men planterade de ändå.Förra hösten planterade jag alldeles för tidigt,lökarna hann kommer upp innan vinter,jag fick inte en enda av dem.Turligt nog satt jag av min egen skörd senare och de blev riktigt bra.
I slutet av okt. var det för varmt,jag satt mina sent i november.
EsterM
Fick ner två vitlökar igår, Messidor och Morado. Hoppas det inte var för sent, men här i västra Göteborg har vi inte haft någon riktig frostnatt ännu.
Preussen
CITAT (EsterM @ 09-12-2014, 07:24) *
Fick ner två vitlökar igår, Messidor och Morado. Hoppas det inte var för sent, men här i västra Göteborg har vi inte haft någon riktig frostnatt ännu.

Nejdå, inte alls för sent.
Preussen
Vilka temperaturskillnader vi haft under veckan som gått. Nu är det + och barmark igen men tyvärr har jag inget lövtäcke att lägga på för att konservera kylan. Mer långvarig kyla hade varit att föredra för vitlöken.
zarda
Har nog haft mer tur med kylan uppe i Värmland, mina pallkragar är rena kylklamparna. smile.gif Som rookieodlare av vitlök vill man gärna lyckas i alla fall första gången! Får hoppas att det fryser på nere hos dig också snart, det var ju en hel minusgrad i Gringelstad häromdagen. wink.gif
Preussen
Upptäckte att två estnisk röd tittat upp.
Preussen
Estnisk röd och polsk 1 har tittat upp ute på kolonin. hur går det för er andra?
zarda
Mina är väl dolda i ett tjockt snötäcke, kunde inte ens urskilja pallkragarna...så förhoppningsvis har inget dykt upp. smile.gif
Preussen
Nu är vi inne i mars och här i södern börjar de flesta sorter bryta ytan och synas. På kolonin är där bara två sorter som inte kommit upp, det är Purple haze (rocambole) och korean red (asian). De brukar vara de sista så det är inget överraskande. Snart dax att göda.
Bassam
Hej

Vitlök kommer inte på grund av:
blöt jord eller om man planterar dem på djup som är mera än 5 cm, blöt jord kommer om man planterar dem i odränerad jord, för att vitlök tycker om sandig, mycket väldränerad men näringsrik jord. så vi blandar jord med kompost eller stallgödsel.

om klyftor är små blir detta av:

1 sorter.
2 ogräs.
3 om man körde de försent.

H.Bassam
Preussen
CITAT (Bassam @ 06-03-2015, 19:06) *
Hej

Vitlök kommer inte på grund av:
blöt jord eller om man planterar dem på djup som är mera än 5 cm, blöt jord kommer om man planterar dem i odränerad jord, för att vitlök tycker om sandig, mycket väldränerad men näringsrik jord. så vi blandar jord med kompost eller stallgödsel.

om klyftor är små blir detta av:

1 sorter.
2 ogräs.
3 om man körde de försent.

H.Bassam

Hej! Skulle du vilja förtydliga dig lite så att jag kan förstå vad du menar?
Det går utmärkt att plantera vitlök på mer än 5 cm djup, jag odlar på 8cm.
zarda
Mars i Skåne skiljer sig verkligen från mars i Värmland, Preussen. thumbdown.gif Visst har det börjat töa, men pallkragarna har inte tinat mer än några millimeter på ytan och det ligger fortfarande en hel del snö. Det dröjer nog ett tag innan mina vitlökar dyker upp....tyvärr.

Är så ruggans nyfiken på mina Siberian Red! bravo.gif
Påtoppen
Mina höstsådda vitlökar har tittat upp (Skåne) men i natt var det kallt vilket fick mig att fundera på om vitlöken tål det eller om jag bör täcka med väv eller annat ett par veckor?
Preussen
CITAT (Påtoppen @ 12-03-2015, 11:44) *
Mina höstsådda vitlökar har tittat upp (Skåne) men i natt var det kallt vilket fick mig att fundera på om vitlöken tål det eller om jag bör täcka med väv eller annat ett par veckor?

Nejdå, du behöver inte täcka med något. De tar ingen skada. Vad är det för sort du planterat?
Mickie
Det blev inte av att sätta vitlök i höstas. Så jag har gjort ett experiment med förodling i garaget istället! Det är +8 grader där. Har satt klyftorna i krukor, en i varje. Satte dom för drygt 1 vecka sedan i söderfönster. Det har nu tittat upp små stjälkar i några av krukorna. Ska plantera ut dom senare i vår. Ska bli spännande att se hur det går!
Påtoppen
CITAT (Preussen @ 12-03-2015, 13:00) *
Nejdå, du behöver inte täcka med något. De tar ingen skada. Vad är det för sort du planterat?

Vad bra!

Jag odlar Sibirian red och Cledor. Jag köpte utsädet på Bondens marknad i höstas smile.gif Det är första gången jag odlar vitlök.
Preussen
CITAT (Mickie @ 12-03-2015, 14:00) *
Det blev inte av att sätta vitlök i höstas. Så jag har gjort ett experiment med förodling i garaget istället! Det är +8 grader där. Har satt klyftorna i krukor, en i varje. Satte dom för drygt 1 vecka sedan i söderfönster. Det har nu tittat upp små stjälkar i några av krukorna. Ska plantera ut dom senare i vår. Ska bli spännande att se hur det går!

Spännande. Hoppas det blir en bra skörd.
Preussen
Kaninerna på koloniområdet har vuxit till sig i antal och har betat av många grödor. Senast i raden är min vitlök. Jag förstärkte stängslet och när jag igår gjorde en kort visit såg jag att vitlöken vuxit till sig, puh. Eftersom inga nya sprätthål eller högar med lort syntes till drar jag nu slutsatsen att de inte varit på min koloni. Skönt att vitlöken växt till sig, får dem ytterligare en omgång gödning för att kompensera, de blir nog försinkade men det har varit en tidig vår så nog är större skada skedd.
zarda
Då har det äntligen blivit vår även i Värmland! 62 av mina 67 Thermidrome har dykt upp (än så länge) och även Siberian Red börjar anas under jordytan. Verkar som om det var värt besväret att fylla upp pallkragarna. smile.gif

Enligt Törnvik Frö är Thermidrome väldigt köldtåliga, men är det någon som vet hur det är med Siberian Red? Det är fortfarande ett par minusgrader på nätterna här, men det kanske klarar sig ändå. Hoppas det, för det var just Siberian Red jag såg fram emot att testa!

Förresten, om någon (framåt hösten), har ett trängande behov att sälja några Leningradskij, så ha mig gärna i åtanke. thanks.gif

Hur går det för er andra?
Mjärden
Var och tittade till kolonilotten idag och såg att vitlöken vuxit ganska mycket, 10-15 cm. (Småland) Tyvärr var de flesta plantorna avklippta, troligen kaniner om det inte
är rådjuren. Trodde inte att de gav sig på vitlök, som borde ge ifrån sig doft, men den kanske inte är så stark i späda plantor.
Jag har funderat på att sätta stängsel runt lotten, men hörde ett rykte att det skulle vara harpest i ett område en bit ifrån. Skall man hoppas på att den decimerar beståndet till normal nivå eller är det lita bra att satsa på stängsel för säkerhets skull.
Preussen
CITAT (zarda @ 03-04-2015, 08:38) *
Då har det äntligen blivit vår även i Värmland! 62 av mina 67 Thermidrome har dykt upp (än så länge) och även Siberian Red börjar anas under jordytan. Verkar som om det var värt besväret att fylla upp pallkragarna. smile.gif

Enligt Törnvik Frö är Thermidrome väldigt köldtåliga, men är det någon som vet hur det är med Siberian Red? Det är fortfarande ett par minusgrader på nätterna här, men det kanske klarar sig ändå. Hoppas det, för det var just Siberian Red jag såg fram emot att testa!

Förresten, om någon (framåt hösten), har ett trängande behov att sälja några Leningradskij, så ha mig gärna i åtanke. thanks.gif

Hur går det för er andra?

Namnet avslöjar dess köldtålighet ;-). Den är mer lämpad att växa i kallt klimat än thermidrome, det är en sibirisk lök.
Jag kan spara någon topplök på mina leningradskij om det skulle vara av intresse.
zarda
Preussen: Erhm, jo jag insåg det dumma i frågan när jag väl ställt den.... slap.gif

Topplökar är definitivt av intresse, vi får höras framåt sensommaren om det. Tack! smile.gif
MrLeaf
Är lite sugen på att testa odla vitlök också, fast det får kanske vänta till hösten wink.gif
Vad betyder topplök?

Kan man sätta nu och få som solovitlök alltså att den inte hinner bilda klyftor? Eller vad händer om jag sätter nu?
Preussen
CITAT (MrLeaf @ 03-04-2015, 21:11) *
Är lite sugen på att testa odla vitlök också, fast det får kanske vänta till hösten wink.gif
Vad betyder topplök?

Kan man sätta nu och få som solovitlök alltså att den inte hinner bilda klyftor? Eller vad händer om jag sätter nu?

om du får tag på bra utsäde så är vårplantering ett bra alternativ till höstplantering. det är främst typ2, sivlerskins, turbans tex morado (typ3) eller sydostasiater såsom sprint (typ6) du kan vårplantera med gott resultat i form av lökskörd. på våren är det dock svårt att få tag på bra utsäde så därför råder jag dig att vänta med att plantera till hösten. vitlök är en gröda som behöver minst 5års mellanrum i växtföljden så därför är det lite onödigt att "slösa" bort ett år på något som inte blir riktigt bra (om du inte ser det som läropengar eller har gott om utrymme). Du kan alltid odla i kruka för att på klippgrönt eller i backen för att skörda färsklök.
Sen handlar det om vart i landet du odlar. I år har det gott bra att vårplantera i januari, februari och mars på mina breddgrader och åtminstone plantering i januari är jämförbart med höstplantering. När vi nu är i april minskar marginalerna och sätter du lök av sorter som inte tillhör ovan nämnda kommer du att skörda mindre lökar senare på säsongen.

Om topplök kan du läsa här vitlöksblogg, det är min egen blogg jag skamlöst länkar till. Grovt hugget kan du dela upp vitlök i två grupper, de som sätter topplök (hardnecks) och de som inte sätter topplök (softnecks). Topplök är små klyftor, även kallade bulbiller, och inte frö. Planterar du dem kommer du så småningom får nya stora lökar (med omplantering). När softnecks odlas i klimat de inte är riktigt anpassade förr sätter några sorter halslök och de fyller samma funktion som topplöken (de är kultiverade från sorter som sätter topplök). planterar du dem får du oxå så småningom ny lök.

Hoppas du svar på frågorna och ställ gärna fler. På min blogg finns där en del matnyttigt att läsa.
Preussen
CITAT (zarda @ 03-04-2015, 19:58) *
Preussen: Erhm, jo jag insåg det dumma i frågan när jag väl ställt den.... slap.gif

Topplökar är definitivt av intresse, vi får höras framåt sensommaren om det. Tack! smile.gif

Det får vi göra. Hade inte tänkt låta så många få behålla sin topplök i år, det tar på lökstorleken. Låter åtminstone en av var sort behålla sin för bevarandearbetet.
Odlar några sorter i jungfrulig jord just för att behålla till utsäde. Dessa säljer jag överskottet av.
Preussen
Då har halva april passerat och åtminstone ena vitlökslandet står frodigt. Landet på kolonin har bra uppkomst, endast en klyfta har behagat göra annat än att gro och denna klyfta var en morado i färsklöksraden, försumbart alltså. Kaninangreppen kan nu endast skönjas på de lägre bladen, plantorna har vuxit på bra.
Landet i Veberöd är sorgebarnet. Ingen klyftsådd la mancha mauve har grott (dock alla bulbiller), en av nio kodaver har inte grott och likaså rysk röd. New York har två av sex inte vuxit samt noll bulbillsådd. Nästa gång jag är där ute får jag undersöka saken närmare. Udda klyftor kan vara fåglar som norpat men en hel rad indikerar något annat.
zarda
Då kommer väl rapporten från sommarstugan i Värmland. smile.gif

64 av 67 Thermidrome och 21 av 22 Siberian Red växer glatt. Eller jag tror att det är glatt i alla fall...blasten på några av mina Thermidrome har en lite konstig gul färg. De ser jättepigga ut i övrigt och växer som sjutton, men färgen är konstig. Kan det bero på nattfrosten som varit? Jag gödslade med hönspellets och vedaska så tidigt det gick, så det borde inte vara näringsbrist.

Blev medlem i Åke T's vitlöksklubb också och hoppas att kunna norpa åt mig lite roliga sorter framåt hösten. naughty.gif

Preussen, surt med landet i Veberöd. sad.gif
Preussen
CITAT (zarda @ 21-04-2015, 08:36) *
Då kommer väl rapporten från sommarstugan i Värmland. smile.gif

64 av 67 Thermidrome och 21 av 22 Siberian Red växer glatt. Eller jag tror att det är glatt i alla fall...blasten på några av mina Thermidrome har en lite konstig gul färg. De ser jättepigga ut i övrigt och växer som sjutton, men färgen är konstig. Kan det bero på nattfrosten som varit? Jag gödslade med hönspellets och vedaska så tidigt det gick, så det borde inte vara näringsbrist.

Blev medlem i Åke T's vitlöksklubb också och hoppas att kunna norpa åt mig lite roliga sorter framåt hösten. naughty.gif

Preussen, surt med landet i Veberöd. sad.gif

Beskriv gärna det gula lite mer. Är det toppen som är gul? Är bladen gulstrimmiga? Det kan vara som du säger kölden.

Hörde med återförsäljaren av la mancha mauve och där var åtminstone en kund till som haft liknande problem som jag. Hm, undrar vad det kan vara?
zarda
CITAT (Preussen @ 22-04-2015, 07:08) *
Beskriv gärna det gula lite mer. Är det toppen som är gul? Är bladen gulstrimmiga? Det kan vara som du säger kölden.

Nej, inte strimmigt utan mer en jämn, lite sjuklig, ljusgul färg. Det är hela bladet, utom kanske några få cm längs ner där de mer övergår i vanlig grön. Blasten känns bra när man tar på den, inte vissen eller nåt sånt. Som jag sa, de växer på i samma takt som resten, så de kanske är okej. smile.gif Det syns inget på Siberian Red, utan bara Thermidrome.

Förresten, när jag ändå har dig på tråden. Någonstans (om det var i en gammal vitlökstråd eller din blogg) så skrev du att om de var röda i topparna så hade de inte det särskilt bra. Vad beror det på, är det också en fråga om kyla?
Preussen
så här har jag det nu. lite bättre än tidigare utsagor.

http://postannelund.chilipeppar.com/?p=1310

zarda, jag återkommer när mitt minne fräschats upp om röda toppar.
buffy
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp. Är nybörjare på vitlök.
I höstas trodde jag att jag skördade alla mina vitlökar, blev ingen bra skörd för jag lät lökarna stå för länge.

Så här ser det ut nu (bild), kvarglömda lökar har bildat små tuvor i landet. Ska man dela på tuvorna och sätta ut varje planta för sig eller bara låta det vara? Kaninerna har ätit lite på bladen. Ska man använda dessa som bladgrönt istället för att vänta på lökbildning (blir det lökbildning?)

Jag vet inte sort, men köpte utsädet på Plantagen, det fanns bara en sort.

[attachment=82731:vitl_k.jpg]
Preussen
CITAT (buffy @ 26-04-2015, 07:21) *
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp. Är nybörjare på vitlök.
I höstas trodde jag att jag skördade alla mina vitlökar, blev ingen bra skörd för jag lät lökarna stå för länge.

Så här ser det ut nu (bild), kvarglömda lökar har bildat små tuvor i landet. Ska man dela på tuvorna och sätta ut varje planta för sig eller bara låta det vara? Kaninerna har ätit lite på bladen. Ska man använda dessa som bladgrönt istället för att vänta på lökbildning (blir det lökbildning?)

Jag vet inte sort, men köpte utsädet på Plantagen, det fanns bara en sort.

Jodå, gräv upp dem och plantera var för sig. De ser iofs stora ut så du kan redan nu skörda dem som färsklök om du vill.Du kan låta dem stå kvar och skörda som klippgrönt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon