vackragronating
Hej på er,

Jag har en avokadoplanta som jag älskar, det var den första "riktiga" plantan som jag odlade så den är lite speciell. Jag har upptäckt små, bruna fläckar på bladen och stammen. Jag vet inte om det är så att jag bara är paranoid och det är så bladen ska se ut, i värst fall är det ju löss och min fråga är i sådana fall, vad gör jag då?

image1.jpeg

Jag upptäckte även dessa små, vita klumpar när jag skulle plantera om den här plantan. Klumparna är bara ovanjord och jag kan inte se dem runt rötterna. Kan det vara svamp av något slag?

image2.jpeg
Bassam
Hej

Det är ULLÖSS, de kan skada rötter också, så Du ska borta delar som är svårt Skadad, sen du hämta roll typ klister som säljer för att rensa bil möbler och passera den över hela blad över o under, sen du kan hämta EN trasa som doppat på blandning ( 0,2dl Tvål+ 0.1 dL t SPRIT + 1L vatten), rensa på den trasa hela blad.

OBS

- glömMa inte duscha den ofta på grund att löss tycker inte om fuktigt luft eller höja fukt oMkring växter.
- glömma inte isolerA DEN FÖRE BEHANDLING,

- glömma inte att ta ut växter från krukan och titta på rötter, jag är säker att de finns där så du ska borta dem och tvätta rötter med vatten som är 40 grader och sen plantera den på ny jord..
- jag vet att det är svårt mede kan få bra resultat för älskning växter.

H.Bassam
Pauline/Sthlm
Nr2: VÄNTA menar du bara de kritvita småbitarna i jorden? Är väl bara jordluftande perlit (slå upp det)?? Ser inget annat på bilden. Närbilda annars!

Nr 1: Ser du inga djur på bladen skulle jag inte bekymra mig. (Ännu) mina avokador får llite stryk av sol/torka/blöta/tryck emellanåt, vårdar dem nog inte lika ömt som du...
Aqvakul
CITAT (Pauline/Sthlm @ 05-11-2014, 10:21) *
Nr2: VÄNTA menar du bara de kritvita småbitarna i jorden? Är väl bara jordluftande perlit (slå upp det)?? Ser inget annat på bilden. Närbilda annars!

Nr 1: Ser du inga djur på bladen skulle jag inte bekymra mig. (Ännu) mina avokador får llite stryk av sol/torka/blöta/tryck emellanåt, vårdar dem nog inte lika ömt som du...

Instämmer!

CITAT (Bassam @ 04-11-2014, 22:00) *
Hej

Det är ULLÖSS, de kan skada rötter också, så Du ska borta delar som är svårt Skadad, sen du hämta roll typ klister som säljer för att rensa bil möbler och passera den över hela blad över o under, sen du kan hämta EN trasa som doppat på blandning ( 0,2dl Tvål+ 0.1 dL t SPRIT + 1L vatten), rensa på den trasa hela blad.

OBS

- glömMa inte duscha den ofta på grund att löss tycker inte om fuktigt luft eller höja fukt oMkring växter.
- glömma inte isolerA DEN FÖRE BEHANDLING,

- glömma inte att ta ut växter från krukan och titta på rötter, jag är säker att de finns där så du ska borta dem och tvätta rötter med vatten som är 40 grader och sen plantera den på ny jord..
- jag vet att det är svårt mede kan få bra resultat för älskning växter.
H.Bassam

Ser inget som tyder på ullöss! confused.gif
vackragronating
Tack så mycket för era svar. Jag har inte sett något "rörelse" i jorden så det låter troligt att det är perlit, ska avvakta lite för säkerhetsskull. Vad skönt att höra om avokadon, det är min första som jag verkligen har lyckats med så den betyder lite extra. Tack igen.
Bassam
Hej

Ullöss röra inte sig på din här tiden,men om de är perlit bör du se dem innan nu på lång tid. också om det är Pertil ska inte blad skada.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon