Full version: När ta upp Dahlior?
Ehan
Mina Dahlior blommar fortfarande för fullt (finare än på hela sommaren). När tror ni att jag måste gräva upp om jag vill vinterförvara?
Eva i Skåne
Du kan låta dom stå till efter första nattfrosten, men sen ska dom upp ganska snabbt. Knölarna tål inte att ligga kvar i frusen mark.
Efter en frostnatt svartnar/vissnar allt det gröna, men det ska ju ändå klippas bort inför vinterförvaringen och skadar inte knölen.
Jag har haft dahlior som blommat kring advent när jag haft belysning i trädet intill rabatten.

Fortsätt du att njuta av blomningen ett tag till smile.gif
Ehan
Det var goda nyheter, har fortfarande många nya knoppar :-)

Det var faktiskt lite frost härom morgonen, men annars fortfarande ca 10-15 grader om dagarna. Den första frosten klarade de tydligen. Kan jag alltså bara vänta tills bladen börjar vissna (el. svartna)?

När jag tagit upp knölarna så tar jag alltså bara av det gröna och lägger dem mörkt tills våren?
(har bara lite problem med att jag inte har någon särskilt kall plats att förvara - måste lösas)
Eva i Skåne
Lite lätt morgonfrost kan dom klara, vilket dina alltså gjorde. Har det varnats för enstaka frostgrader kan du lägga över fiberduk eller ett lakan över natten.

Jag brukar klippa av mina stjälkar 5-10cm ovanför knölarna.
Det underlättar att ta upp dom när jorden är hyfsat torr, men det går bra ändå. Det är mest för att knölarna inte får vara fulla med kleggig våt jord när du stoppar undan dom. Då ruttnar dom. Är dom mycket fuktiga är det bra att låta dom ligga på t ex tidningar och torka till så kan du skaka bort en del överflödig jord sedan.
Vinterförvaringen är alltid ett problem.
Mörkt tycker jag inte är så nödvändigt, men inte frost och inte för varmt. Kanske 5-10 grader är det optimala.
Jag har mina i papperskassar i ett rum i sommarstugan. Där är oftast 8-10 grader. Även om där blir lite varmare de helger vi är i stugan och värmer upp huset så har dom inte tagit nån skada.
Ehan
Tack, tack! Ja, då blir det stugan för dessa knölar också i vinter & täckning vid frostnätter (så hoppas att man kan få blomning ett tag till).
Bassam
Hej
Du kan ta de från marken efter blad vissna ta bort mesta jord av dem, sen du kan lägga dem i lådan som inneh¨ller sand och lägga lådan i Förvara plats svalt (svalt +5 + 10) och torrt.

H.Bassam
Eva i Skåne
Det finns folk som förvarar knölarna i sand eller torv under vintern, som Bassam skriver, men det är inga problem att ha dom löst i papperspåsar eller kartonger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon