Blue
Vad heter den?

Sedan undrar jag hur jag håller den fin. Den växer fint, men är två långa stänger som jag oroar mig för blir väldigt långa och gingliga så småningom. Beskär jag den? I så fall hur? Jag är novis vad gäller krukväxter, brukar oftast bara köpa nya, men gillar den här och vill försöka behålla den fin.

[attachment=82248:odla.jpg]
teo
Ser ut som en Dracena, troligen Dracaena sanderiana
Blue
Tack!

CITAT (Blue @ 07-11-2014, 19:01) *
Sedan undrar jag hur jag håller den fin. Den växer fint, men är två långa stänger som jag oroar mig för blir väldigt långa och gingliga så småningom. Beskär jag den? I så fall hur? Jag är novis vad gäller krukväxter, brukar oftast bara köpa nya, men gillar den här och vill försöka behålla den fin.

Blue
Ingen?
teo
Den typen av dracaena lyckas jag alltid ta död på med tiden - blad efter blad faller av - till slut är det inga kvar - så jag är uppenbarligen ingen expert.
(En Dracaena deremensis har det gått betydligt batter med)
Ally
Om du tycker att den är för lång, du kan klippa den och plantera om toppen.
Så brukar jag göra när min blir 160-180 cm (jag har en annan sort). Jag klipper ner den till 30-40 cm, och från toppen växer bladen ut på nytt.
Toppen som man klipper av (som är då över en meter lång), klipper jag till ca 50-60 cm, ta bort nedersta bladen och sedan plantera direkt i jord, eller i vatten tills det kommer rötter.

Det ser ut som din planta har lite näringsbrist.
Är det i en liten kruka?
Du kan plantera om till en lite större kruka, och om det är mycket rotsnurr, kapa bort lite av rötterna också.
Blue
Tack, Ally! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon