jerydh
Hej trädgårdsvänner!
Sitter med penna och barnens kritor och planerar vårens projekt! Så kul det ska bli!

Runt en blivande uteplats tänker vi oss en vacker ros. Vårt hus är gult och vi vill hitta en mörkröd sort, med mer blått i om ni förstår.

Andra förutsättningar är en höjd på ca 80-100 cm och självklart helst en sort som blommar länge :-)

Är ganska "grön" på rosor så tar gärna emot förslag!
Kajsa
En rabattros då, vilken zon bor du i ?
jerydh
CITAT (Kajsa @ 13-11-2014, 13:41) *
En rabattros då, vilken zon bor du i ?

Precis på gränsen mellan 1 och 2.
Läget är ganska skyddat men inte direkt mot vägg. Sol i stort sett hela dagen.
Kajsa
I din varma zon kan du välja och vraka, surfa runt i vinter på dessa stora försäljningssajter för rosor
www.floralinnea.com
www.rosenposten.dk

Här några från min trädgård, men det finns så många fler du kan välja på. I din zon skulle jag valt Austinrosor/Engelska rosor, dom flesta har starka dofter och blommar om. Du hittar många röda på dom sidor jag hänvisar till.

Munstead Wood, Austinros

L.D Braithwaite, Austinros

Två äldre rosor men bra

Ingrid Bergman, flott som en köperos, ca 1 m

H.C Andersen, sammetslyster och frisk, ca 1 m

jerydh
Vilken fantastisk hjälp! Tack Kajsa!
Färgmässigt är det åt de två nedersta vi söker.
Ska kolla sidorna du rekommenderar.
fvd
Om du går i på Bakkers hemsida hittar du ännu fler riktigt mörka rosor.
Pauline/Sthlm
Håller med Kajsa (vår guru) om Austinrosor! Grattis till bra klimat.
Beroende på hur blå den ska vara - min lite sultna Munstead Wood i kruka här börjar i vinrött men torkar i mörklila. Jag har en Tuscany o en Falstaff (ffa F är lite rödare) men är mycke mycke sugen på en Darcey Bussell. Kolla den för röd
johanare
Utbudet på röda rosor är sådär tycker jag. Egentligen inte en lätt färg för rosor vad det verkar. Går väl 10 rosa på varje röd. Dessutom tycker jag de är svåra att kombinera med andra växter / färger. Gillar man rosor finns det mycket mer att välja och kombinera med om man får på den rosa nyansen.

Jag hade definitivt tittat vidare på Austins båda Munstead Wood och William Shakespeare 2000 hos Flora Linnea. Beställ nu o få levererat till våren.
De är egentligen inte röda...mer mörkt purpurröda. De har Tuscany i stamtavlan

man ska också vet att det är oerhört svårt att fotografera dessa rosor. Inte sett många som fångat en Munstead Wood ännu
jerydh
CITAT (johanare @ 17-11-2014, 13:18) *
Utbudet på röda rosor är sådär tycker jag. Egentligen inte en lätt färg för rosor vad det verkar. Går väl 10 rosa på varje röd. Dessutom tycker jag de är svåra att kombinera med andra växter / färger. Gillar man rosor finns det mycket mer att välja och kombinera med om man får på den rosa nyansen.

Jag hade definitivt tittat vidare på Austins båda Munstead Wood och William Shakespeare 2000 hos Flora Linnea. Beställ nu o få levererat till våren.
De är egentligen inte röda...mer mörkt purpurröda. De har Tuscany i stamtavlan

man ska också vet att det är oerhört svårt att fotografera dessa rosor. Inte sett många som fångat en Munstead Wood ännu

Håller med dig om svårigheten att få en korrekt färgåtergivning på rött. Det är även svårt att referera till färg så att alla är med på vad man menar... Vad är himmelsblå för färg egentligen. Men med de nedersta bilderna i Kajsas inlägg så är vi i rätt nyansläge åtminstone. Rosa kommer kännas för klent mot huset.
jerydh
Lite återkoppling är aldrig fel, uteplatsbygget drog ut på tiden så barrotat var bara att glömma. Idag har jag varit och shoppat loss på 8 HC Andersen och 4 Falstaff som förhoppningsvis kommer förgylla sommarkvällarna i sällskap med kantnepeta.

Tack för era tips!
Raynyk
Inte varit med och tipsat något men tackar ändå för återkopplingen smile.gif
Kanske kan fresta oss med en bild sen på hur det blev?
jerydh
CITAT (Raynyk @ 10-05-2015, 11:00) *
Inte varit med och tipsat något men tackar ändå för återkopplingen smile.gif
Kanske kan fresta oss med en bild sen på hur det blev?

Visst, kommer så fort det blommar :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon