nykomling
13-11-2014, 19:28
jag har börjat att odla några plantor av vita jordgubbar i år, men inte fått frukt ännu, är det nån som kan berätta lite om hur dom smakar? de ska vara bra för allergiker är det sant? och fåglar bryr sig inte om dom? vore bra om ni kan ge lite info. spännande.
Åsa, mälardalen zon 2
14-11-2014, 07:36
Om det är samma sort jag har så smakar de som vanliga jordgubbar. Ger mycket låg avkastning och sprider sig som löpeld. Började ge lite skörd år 2 efter plantering.
RibesRubusVitis
14-11-2014, 13:07
Jag köpte häromåret en sort som kallas "pineberry" och påstås smaka ananas, men har heller inte fått några bär än. Det stod att man skulle plocka bort revorna för att de lättare skulle blomma och sätta frukt. Eftersom jag är snål började jag med att göra fler plantor med avläggare.
Det är alldeles sant att vissa allergiker inte tål det röda färgämnet i vanliga jordgubbar. Vet inte hur fåglarna uppfattar dem, men mina vita vindruvor brukar de lämna i fred.
cinapuff
04-03-2015, 16:01
Jag har erfarenhet av både vita smultron (Snövit & Yellow Wonder), vita jrdgubbar samt Pineberry. Vita smultron smakar som de röda, vanliga vita jordgubbar likaså (som röda jordgubbar då, helt ok men ingen direkt smaksensation). Pineberry däremot smakar verkligen åt ananashållet! Misstog den för vanliga vita jordgubbar i somras och blev positivt överraskad!
Och ja, fåglarna brukar låta dem vara och allergiker kan tåla dem bättre än de röda varianterna (min mor som är allergisk tål dem, men det är ju ingen garanti för att alla gör det).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.