larth58
[attachment=82288:ogr_s2.jpg]

Vår gamla gräsmatta såg förskräcklig ut med hård lerjord, mossa och ogräs därför fräste vi upp hela mattan, forslade bort översta lagret och fyllde på med 5-10 cm ny jord (anläggningsjord) och sådde med Lord Nelsons Royal gräsfrö i slutet på september. Efter ett tag började gräset gro men även massa annat ogräs. Nu är hela mattan så täckt av ogräs att man inte ser grässtråna ens. Jordfirman bedyrar att de sålt massor med denna jord utan problem.

Frågan är dels, hur kunde det bli så här och vad är det för ogräs vi fått i mattan. Vi skulle bli tacksamma om någon kan känna igen dessa från den bifogade bilden.

masa
Plantan till höger på bilden är korsört, den andra kan jag inte identifiera på småplantstadiet. Korsört är en ettårig växt som kan blomma nästan året runt. Fröna sprids lätt med vinden och har god och snabb grobarhet. Korsörtfrön kan överleva upp till 5 år i jorden och börja gro om de förs upp till jordytan.

Hur det kunnat bli såhär? Antingen har det blåst in mängder med korsörtfrö eller så har det funnits frö i den nya jorden. En annan förklaring är att det funnits korsörtsfrön i er gamla jord och dessa har hamnat för ytligt när den nya jorden krattats ut. Minst sannolikt är att ogräsfrö har kommit med gräsfröet.
larth58
Korsört... OK. Det låter väl någotsånär hoppfullt då om det är ettårigt, eller ?

Vad gäller den andra plantan kan jag fotografera ett nytt exemplar som borde ha hunnit växa till sig då den bifogade bilden är ett par veckor gammal, och lägga upp lite senare i kväll.

Borde jag kanske köra över gräsmattan med gräsklipparen (en gammal hederlig handklippare) eller är det bättre att låta det vara tills i vår ?

Mvh,
Lars T
larth58
[attachment=82290:Ogr_s3.jpg]

Jo, jag ser att du hade rätt angående Korsörten. När jag tittade igår hade en hel del fått sådana här utvecklade blommor. Det känns som man borde klippa av gräset & ogräset så dessa blommor inte fröar av sig ...

Sen ser man även en annan typ av ogräs som det också finns gott av ... det verkar bli långa lite gängliga "rankor" av denna ... vad kan det vara tro ?
Gossen Ruda
Jag skulle nog inte lita för mycket på jordfirmans bedyranden men inget går att bevisa. Spontant tycker jag det är för sent på året för grässådd, ogräset får lätt övertaget, men det är så dags nu. Det tredje ogräset du fotograferat ser ut som vanlig Våtarv, även kallad nate. Också en ettåring som kan gro året om. Vad göra? Fram med gräsklipparen. Ogräset tål inte klippning men det gör gräset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon