EmmaZon1
Hej!

Jag är en verklig novis när det gäller odling men tycker de är jätteroligt och behöver nu hjälp med med hur jag ska övervintra min första "utomhus trädgård" (läs pallkragar på gräsmattan)

Det är speciellt min "örtträdgård" som jag börjar bli orolig för då de växt sig så fina och robusta under sommaren. Tyvärr sitter de lite för tätt då jag inte trodde de skulle växa sig så stora så har klämt ihop dem alldeles för mycket och är rädd att de kväver varandra.

I en högre pallkrage har jag 1 stor dragon, 2 stora salvior, 2 mindre rosmariner och 2 mindre timjan, detta tillsammans med "ogräset" mynta (som jag mot bättre vetande INTE satte ner i hink innan jag placerade den med de andra) och nu spränger sig ut ur lådan.

Hur gör jag, ska jag försöka "lirka ut" mina favoriter och hoppas att jag inte förstör rötterna för mycket och sätta i kruka, eller ska jag försöka täcka in hela pallkragen med frigolit, papp, väv och halm?

Har även en med tomater, en med "den lila fleråriga(?) basilikan" och körvel och en annan favorit med gräslök och en oregano (köpte en krydd-kruka på ica som jag delade upp och som spred sig över hela)

Ska jag försöka gräva upp dem och sätta i krukor eller ska jag övervintra eller bara acceptera och "göra om göra rätt"?

Vintern börjar närma sig och är som sagt väldigt orolig för mitt nystartade "lanne"
Tack på förhand om möjligt svar på iallafall någon av alla dessa frågor smile.gif

Vänligen
Emma
RibesRubusVitis
Timjan, gräslök och oregano övervintrar av sig själva på min koloni i zon 1. Basilika har jag tidigare brukat ta in över vintern, men den är så lätt att så till våren att det får räcka. Tomater är ingen idé att ta in, för ljuset räcker inte så här års.
EmmaZon1
Tack så mycket!
Nu blev jag lite klokare och lite mindre stressad för mina stackars kryddor! smile.gif
Har du några förslag på hur jag bäst tar hand om dragonen och salvian (mina ögonstenar)
fvd
Jag bor i Halmstad och jag tar bara in rosmarin och basilika resten klarar sig ute (odlar på friland). Om du har många olika sorter av t ex av salvia och lite ovanliga sorter tycker jag att du skall googla på dessa och se om någon av dem är ömtåliga. Tomatplantor klarar sig inte, däremot brukar jag klämma sönder några tomater och myllar ner på ställen där jag vill ha plantor. Jag klämmer även sönder några tomater på hushållspapper som torkar och sedan gräver jag ned fröerna med papper och allt och får ännu fler plantor.
Nattlorden
Vår franska dragon har klarat sig (alldeles för) bra i en enkel pallkrage (också NV Skåne). Grävde faktiskt upp den i år för att den tagit över halva kragen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon