Psalmen
Hej!

Behöver lite råd med vad jag ska göra med min palm, vilket är en Phoenix Roebelenii. Den har sett ganska risig ut sedan förra vintern, då den från ingenstans blev ganska brun och tråkig. Sedan har den sett relativ lik ut sedan dess. Jag hade hoppats på att den skulle återhämta sig vid det här laget, men den har snarare blivit något fulare och brunare.

Så, om det går att bedöma efter bilderna nedan, är det möjligt att rädda den? Eller är det bara att kasta ut palmen?

Hjälp mottages med öppna armar!

Palmbild 1
Palmbild 2
Palmbild 3
Palmbild 4
Psalmen
Ingen som har erfarenhet om denna palm? Jag kan ju knappast vara ensam att ha en sådan hemma med tanke på att IKEA pungar ut ett ex antal varje år.. alien.gif
_Skruttan_
Hej!
Är nog inte så jättebra på palmer, misslyckades med en lätt för flera år sedan och har inte vågat igen.
Men får en känsla av, att den här palmen skulle kunna ha näringsbrist? Och det kan vara näring, men också jordbyte som behövs.
Hur gammal är palmen?
Den har inte stått kallt eller dragit (inomhus med drag från t.ex. fönster, oöppnat)?
Din palms stam ser svart ut, är den nyduschad eller har den blivit så i och med att den inte mår bra?

Ett (mycket bättre!) tips är att skicka dina rader med bilder till Frågor & svar här på Odla. Sylvia är fantastisk
och brukar svara.
Berätta hur det går, ska kika i en krukväxtbok och se om det finns något där som passar in.
Vänta med att slänga palmen!! (själv försöker jag hålla liv i allt, ha)
LYCKA TILL!
Skruttan

smiley_small_hug.gif

sparvuggla
Svårt att säga vad som är fel med din palm, men finbladig Phoenix mår ofta dåligt på vintern, den vill ha mycket frisk luft, hög luftfuktighet och mycket ljus.
Jag tycker inte den ser så hemsk ut som du verkar tycka, men visst borde den vuxit under sommaren. Och om dom bruna fläckarna är ohyra, rekommenderar jag dagliga duscher med sprayflaskan, samt inköp av luftfuktare, det är bästa metoden att hålla ohyra borta. Palmerna mår dåligt av kemiska ämnen. Omplantera februari-mars, akta rötterna så tror jag din palm klarar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon