Full version: Paracetamol Alvedon
silos
Skrämmande läsning!
Vad skall man ta när man har värk?!?
http://mobil.svd.se/nyheter/paracetamol-ha...dag_svd-2981406
fvd
Ta dessa återkommande undersökningar med en nypa salt de lämnar mycket i övrigt att önska. Jag är reumatiker och äter bl a paracetamol 665mg 4 ggr per dag sedan 2006 och har inga förhöjda värden på varken lever eller något annat organ.
Jubbe063
CITAT (fvd @ 24-11-2014, 11:54) *
Ta dessa återkommande undersökningar med en nypa salt de lämnar mycket i övrigt att önska. Jag är reumatiker och äter bl a paracetamol 665mg 4 ggr per dag sedan 2006 och har inga förhöjda värden på varken lever eller något annat organ.

Så bra att det fungerar för dig. Men om nu 1 på 1000 riskerar allvarlig skada så borde detta läkemedel vara receptbelagd. Läkemedel med måttliga eller ringa biverkningar kan gott vara receptfria. Men så fort risken finns för allvarliga eller bestående biverkningar borde medlen vara receptbelagda.
silos
CITAT (Jubbe063 @ 24-11-2014, 13:22) *
Så bra att det fungerar för dig. Men om nu 1 på 1000 riskerar allvarlig skada så borde detta läkemedel vara receptbelagd. Läkemedel med måttliga eller ringa biverkningar kan gott vara receptfria. Men så fort risken finns för allvarliga eller bestående biverkningar borde medlen vara receptbelagda.

Det är detta som det talade om idag på TV4
Efter tio programmet.

Många hade tydligen dött på grund av att tabletterna är inte receptbelagda!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Många som dör, överdoserar.

Man måste inte slänga i sig tabletter så fort man känner nåt som gör ont.

Jag har mycket värk, dygnet runt och det sedan många år men jag äter inte många värktabletter. Och ingenting utan att min husläkare vet om det. Inte blandar jag hej vilt.
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-11-2014, 14:06) *
Många som dör, överdoserar.

Man måste inte slänga i sig tabletter så fort man känner nåt som gör ont.

Jag har mycket värk, dygnet runt och det sedan många år men jag äter inte många värktabletter. Och ingenting utan att min husläkare vet om det. Inte blandar jag hej vilt.

Samma här.
fvd
Jag håller med om det mesta ni säger jag tycker inte att man skall äta någon medicin regelbundet utan att konsultera läkare. Jag började inte att medicinera förrän jag var alldeles tvungen jag får mina mediciner utskrivna av min läkare och tar prover regelbundet. Det jag vänder mig emot är skrämselartiklar som är osakliga och hänvisar till källor och kommenterar dessa utan att redovisa fakta. I bipacksedlar finns risker upptagna ner till ett fall på miljonen så det är klart att det blir skrämmande. I min ungdom jobbade jag på apotek och vi gav dagligen kunderna råd om sådant som vi var utbildade att svara på, i övriga fall hänvisade vi till läkarna. Jag tycker inte heller att det var en bra idé att börja sälja mediciner i vanliga affärer på apoteken har man möjlighet att informera om risker med långvarig medicinering på egen hand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon