Kakmonster
29-11-2014, 20:11
Jag har fått adoptera en Kentiapalm så jag vet inte under vilka förhållanden den har levt men den förra ägaren sa att hon trodde den har bladlöss. Hon hade försökt duscha den men utan resultat. Den har ljusa, bleknade lite torra blad, bruna och torra i spetsarna (hade tyvärr klippt av det torra döda innan jag tog fotona) några bruna fläckar och små svarta prickar på undersidan.
Vad är detta och hur rehabiliterar man den? Den kanske bara är uttorkad och stått i för stark sol? Jag har skaffat en lite större kruka och tänkte plantera om den.
Åsa, mälardalen zon 2
30-11-2014, 10:30
Svårt avgöra då man inte kan leta djur men nog tycker jag det liknar trips el spinnskador. Kanske studera växten närmare med ett förstoringsglas de är ju lite mindre än löss.
Kakmonster
30-11-2014, 17:40
Hur behandlar jag den? Och kan de spridas till andra växter eller är det lugnt om den står några meter från mina andra växter?
Med vänlig hälsning
Åsa, mälardalen zon 2
30-11-2014, 17:43
De kan spridas rätt bra ex. tripsen kan flyga i vuxenstadiet för då har de vingar så de kanske redan har spritt sig.
Upprepade behandlingar med provado plus kan rå på både spinn och trips (spinn är spindlar och överlever de flesta andra bekämpningsmedel som oftast bara är inriktade på insekter)
Kakmonster
08-12-2014, 22:58
Jag har haft den utomhus i över en vecka nu, och som kallast har det varit ca 2 grader. Kan det inte fungera att rehabilitera den genom att spraya den med vatten och såpa?
Åsa, mälardalen zon 2
09-12-2014, 08:45
Njae tror inte det, trips har stadier som den tillbringar i jorden så de brukar behöva bekämpas under några veckor åtminstone + spinn klarar ju minusgrader frågan är bara hur palmen mår av att ha blivit utsatt av så låga temperaturer.
Såpa har inte så jättebra effekt mot dessa skadegörare , ex spinnkvalster andas ju inte via huden och såpan funkar ju så att den lägger sig som en hinna över ex. bladlusen som kvävs eftersom den andas via huden.
sparvuggla
09-12-2014, 11:24
Nu när Provadia-pinnarna har förbjudits, finns det inga andra medel eller pinnar mot ohyra som man stoppar i jorden?
För det är effektivast åtminståne i teorin då växten suger upp det verksamma ämnet som således sprids i hela växtens alla delar.
Calypso finns väl fortfarande kvar? - det är ett systemiskt gift (Neonikotinid) man späder ut i vatten som man sedan vattnar med - fungerar bra mot alla (skade)insekter som suger växtsaft (tyvärr även mot bin - så använd det bara inomhus). Funkar dock inte mot spinn (ej insekter).
Hej
Själv tycker jag inte använda kemi bekämpning så jag bjuder min förslag
1 du kan byta alla jord o kruka.
2 du kan borta skadad delar.
3 du kan köpa klister tejp och passera klister sedan över hela växter special under blad, på den här sätt alla boven med deras ägg fasta på klister.
4 du ska inte glömma att dusch växter nästan varje dag, alla sugande boven tycker inte om vatten.
Lycka till
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.