Full version: Total nybörjare
s.sundstroom
Hej, jag är total nybörjare när det kommer till att så och odla. Och nu i vår hade jag tänkt att försöka få fram lite grönsaker på vår inglasade balkong. Den har sol från ca kl12-19 och vi bor i zon 3 om det har någon betydelse.

Till att börja med har jag tänkt att bygga en "låda" som kommer att bli ungefär i denna storlek L175xB70xD50cm. Den kommer även att byggas så den kommer upp en bra bit i från golvet då vi har två illrar som mer än gärna kollar vad som finns i botten om dom kommer åt den wink.gif

Vi har även tänkt att sätta upp armeringsnät i taket där man kan hänga små krukor.

Så vad tror ni skulle fungera bra ihop och hur tätt osv ska man sätta? vilken jord? när ska man sätta?

Det vi har tänkt är:

Paprika
Gurka
Chilli
Aubergine
Sallad av olika sorter
Tomater
Zuccini
Örter
Sockerärtor/brytbönor

Misstänker att alla dessa kanske inte får plats men vilka skulle kunna fungera bra ihop för att kunna ha så mycket som möjligt?
kerstin z5-6
Paprika
Gurka
Chilli
Aubergine
Tomat-förgro inne -de vill ha varmt och gillar inte dippar under +10

Sallad så i omgångar redan från mars och skörda eftersom
Sätt ut övrigt när frostrisk är över i ditt uterum-skaffa en digital enkel inne ute dygns termometer

Bra jord hälften kogödsel hälften trädgårdsjord på påse.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon