J1992
Hejsan!
I början av sommaren köpte jag ett basilikaträd, det växte så det knakade, fram till ungefär 2 månader sedan. Nu ser det ut såhär och jag vet inte varför, jag vattnar och ser till att det alltid är lite fuktigt, jag planterade även om trädet när jag köpte det. "grenarna" har torkat och det blir bara värre. Någon som kan hjälpa mig? Tack! smile.gif

[attachment=82327:20141201_130335.jpg]
[attachment=82328:20141201_130349.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
basilikor brukar inte vara så jättelånglivade de är örter inte träd. Ibland kan man få dem att överleva vintern men då kan man behöva bra växtbelysning mm. miljön bör vara ungefär som svensk sommar och ljusstyrkan är rätt stark då + dagarna är långa. Det vanligaste är att man sår eller köper nytt varje vår/sommar
Bassam
Hej

mina vänner har rätt, den planterade som ett årig växter, de ser ut som att deras plats fattas fukt, du kan pröva lägga ute på skyddad plats från regn och försöka ta den in när blir minus.

H.Bassam
Eva i Västerås
Basilika övervintrar inte ens vid Medelhavet. Där blir för kallt på vintern.
Basilikan börjar tappa blad när temperaturen går under 6-10 grader (för mig, i alla fall).
Sen kan vi som sagt inte ge dom tillräckligt ljus utan rejäl extrabelysning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon