lagrave
07-12-2014, 19:03
Jag har en del växter som står i keramikkrukor som står direkt på golvet. Dessa krukor läcker fukt och lämnar märken på golvet (oavsett om det är självvattnande krukor eller vanliga krukor som i sin tur står på keramikfat). Var ute på Plantagen och kollade efter golvskydd, vilket de i och för sig hade men de var så indiskreta: det var stora hårdplasttallrikar med något mönster med stora prickar på.
Jag skulle hellre ha något relativt transparent i någon lite flexiblare/mjukare gummi- eller plastkvalitet. Typ samma material som man ibland ser som golvskydd avsedda för hjulförsedda stolar. Någon som vet om detta går att få tag på? Eller har något annat bra förslag?
RibesRubusVitis
07-12-2014, 21:13
Kanske såna här grytunderlägg från IKEA:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50175276/Sen finns billigare av kork, kanske inte helt vattentäta dock.
Eller klippa till tjock filt och limma fast under krukan !
Ålgryte
07-12-2014, 23:25
Under de keramikkrukor jag har stående på känsliga ytor har jag lagt en tillklippt bit av heltäckningsmatta, och de på golvet har jag ställt på hjulförsedda "trallar" för att lätt kunna flytta dem. Det finns olika modeller på hjulförsedda blomstervagnar hos t.ex ÖoB, IKEA, Rusta,
vanjalarsa
08-12-2014, 12:25
möbeltassar ?
mvh vanjalarsa
Bengalow
08-12-2014, 13:20
Problemet är ju att det läcker vatten/fukt. Alltså bör man skaffa något vatten/ångtätt material. Varför inte tallriksunderlägg i plast. Det finns både grälla och neutrala i stort utbud. Till att börja med, så måste faten under krukorna vara glaserade. Är dom det så är det vattentätt. Det går inte med "terrakotta"-fat...
lagrave
12-12-2014, 20:17
Något i stil med
http://www.runelandhs.se/kontorsinredning/...dd-2000x1200-mmfast cirkulära med 15-30 cm i diameter. Kuntze har säkert liknande material som metervara, frågan är hur man skär snygga cirklar av det?
Mattkniv kanske ? Från det ena till det andra så sitter jag och tittar på mina golvblommor. Den ena står på en fyrkantig tjock furubräda med hjul och under den andra har jag ett vitt runt tårtpapper som ser ut som spets. Finns säkert hur många lösningar som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.